دوچرخه سواری کوهستان
دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان

آموزش bmx

تکنیک های پایه دوچرخه سواری بی ام ایکس  آیا مایلید بی ام ایکس سواری کنید و نمی دانید در کجا تمرینات خود را آغاز نمایید؟ ما پاسخ ای پرسش را از گرانت وایت مربی تیم المپیک دوچرخه سواری پرسیدیم و او در باره اساس کار به شما خواهد گفت.

برای تمرین بی ام ایکس الزامن نیازی به پیست مخصوص دوچرخه سواری ندارید. کل چیزی که برای اینکار لازم است یک محوطه (حداقل 20 مترمربع) سنگ فرش شده یا چمنزاری با چمن کوتاه شده، چرخ دنده های امن، چند علامت مخروطی شکل یا بطری های پلاستیکی خالی، یک دوچرخه و البته تمایل و خواست شما برای تمرین است.

 

داشتن چرخ دنده های سالم

دوچرخه شما و به خصوص ترمز ها باید وضعیت سالم و نرمالی داشته باشد. دسته دوچرخه خود را بررسی کنید زیرا اگر زمانی لاستیک آن پاره شود و فلز چرخ بدون حفاظ لاستیک قرار بگیرد، ممکن است دوچرخه سوار در معرض خطر قرار بگیرد.

گرانت در عین حال نکته ای عنوان کرد مبنی بر این که دوچرخه سوار های تازه وارد بهتر است که از دوچرخه هایی با چرخ های قطر 20 اینچی استفاده کنند نه از چرخ های قطر 24 اینچی چراکه کنترل آن برای شخص دوچرخه سوار آسان تر است.

پیش شرط دیگر داشتن کلاه ایمنی است. خصوصن برای بی ام ایکس، کلاه ایمنی باید دارای محافظ چانه هم باشد، نه فقط مانند مدل کلاه های ایمنی استاندارد جاده. شما همچنین نیاز به لباس راحت (شلوار بلند و بلوز آستین بلند برای به حداقل رسیدن خراشیدگی رو بدن در زمان افتادن) و دستکش دارید؛ البته داشتن کفش های لاستیکی تخت هم فکرخوبی ست.


ادامه مطلب ...

سایز های تنه دوچرخه

سایز دوچرخه

شما باید فاق خودتو اندازه بگیری و ضرب در .67 بکنی و بعد منهای 10 بکنی و ببینی به کدوم سه عدد (17")43، (18")46 و (19")48 نزدیکه. با توجه به قدت هر سه سایز تنه مناسبه شماست. نکته ی دیگه سایزی که دوچرخه تولید می شه. جاینت و مریدا عمدتن سایز زوج دارن ولی فوجی فرده. بعضی تولیدکننده ها هم مثل رالی چون سایز 17 تا 20 پرمصرفه در این بازه همه ی سایزها را دارن. با توجه به تولیدکننده احتمال داره دو سایز(حتا 16) برات مناسب باشه، در این صورت اگه استفاده ی کوهستان داری سایز کوچکتر و اگه استفاده شهری بیشتر داری سایز بزرگترو بردار. نکته ی مهم تست دوچرخه هست تا فاصله ی زین تا فرمون رو هم تست کنی. ولی اگه حرف فروشنده ها رو بخوای سایز 18" یا 46 در دوچرخه های جاینت و مریدا(در حالی که 16 هم قابل استفاده هست) و 17 در فوجی و رالی مناسبند.
شکل دقیقترش اینه که در سایت تولیدکننده بخشی با نام هندسه(Geometry) تنه هم اومده، در اون بخش اندازه ی Stand Over Height را ببین و اونو با اندازه فاق مقایسه کن. اون عدد با فاق حداقل 2.5 و در حالت ایده آل 5 تا 7.5 سانت باید اختلاف داشته باشه. این بهترین حالت اندازه گیری تنه هست. دلیلش هم اینه که طراحی تنه در اندازه ی مناسب نقش مهمی داره و ممکنه دو تا تنه 16 یا 18 برای دو جود قد مناسب باشه ولی فروشنده ها بی توجه به این مسئله سایز پیشنهاد میدن.

4 برند محبوب در صنعت کمک فنر سازی

تو این مقاله سعی می کنم در مورد چهار کمک ساز برتر دنیا که کل بازار کمک های دوچرخه کوهستان جهان قبضه این هاست بنویسم..


Marzocchi----Rock Shox----Fox----Manitou

البته کمک ساز های دیگه ایی هم هستند ولی هیچ کدوم از نظر کیفیت و تیراژ تولید و مقبولیت جهانی به پای این چهار تن نمی رسند. وگرنه شرکت هایی مثل

X Fusion----White Bros. ----Pace----DT swiss---RST---SR Suntour----DNM
هم هستند ولی اون چهار تایی که می خام راجه بهشون صحبت کنم در عین حفظ کیفیت بی بدیل تیراژ بسیار بالای تولیدی رو دارند و همه جای دنیا فروش دارند بصورت انبوه.....


Rock Shox
i

i
زیر مجموعه شرکت عظیم SRAM است که تنوع محصولاتش از سال 08 به این ور واقعا ترکونده.....واقعا از تنوع بسیار بالایی برخورداره و برای هر سبک و بودجه ایی کمک داره.
i

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

سیستم تعویض دنده هیدرولیک


نسل جدید سیستمهای تعویض دنده هیدرولیک

توسط شرکت آلمانی Acros



هنوز زمان زیادی از معرفی ترمزهای هیدرولیک به عنوان یکی از پیشرفته ترین تجهیزات بر روی دوچرخه های کوهستان نمی گذرد، تا امروز که تقریباً بر روی تمامی دوچرخه های رده متوسط از این ترمزها استفاده می شود. در نمایشگاه دوچرخه کوهستان Sea Otter که در شهر مونتری برگزار شد، از سیستم دنده ای رونمایی شد که با استفاده از سیستم هیدرولیک توانست مانند ترمزهای هیدرولیکی به موفقیت بزرگی دست پیدا کند.
این سیستم دنده هیدرولیک برای اولین بار توسط شرکت تولید کننده لوازم جانبی Acros با نام A-GE hydraulic shifting system عرضه جهانی شده است.
سیستم دنده هیدرولیک A-GE نسخه ارتقا یافته سیستم هیدرولیک 5 Rot ساخته شده توسط کریستف ماتر می باشد که در نمایشگاه Eurobike سال 2006 از آن رونمایی شده بود که هرگز به مرحله تولید تجاری نرسید. شرکت Acros با خرید این فرد به او امکان توسعه محصولات خود را با استفاده از منابع این کمپانی اعطا کرد.

شانژمان هیدرولیک Rot5 طراحی شده توسط کریستف ماتر


شیفتر های (دسته تعویض کننده دنده ها) طبق جلو و شانژمان عقب هر کدام از یک شاسی (دکمه) یک مرحله ای تشکیل شده اند که توسط کاربر در صورت تمایل به افزایش یا کاهش دنده ها با حرکت به جلو یا پایین، امکان تعویض دنده ها رو ممکن می سازد. دو شلنگ روغن، روغن mineral را از هر یک از شیفترها به سیلندرهای مربوط به طبق جلو و شانژمان A-GE منتقل کرده و زنجیر را به تعداد کلیک های انجام داده و در جهت دلخواه هدایت می کنند.

شیفتر های مخصوص A-GE


در قسمت خودرو نیز امکان تغییر دنده همزمان تا سه دنده با یک کلیک فراهم شده است و سیستم هیدرولیک با خودروهای 8، 9 و 10 سرعته سازگار خواهد بود.
همچنین شرکت Acros ادعا کرده است که بدلیل عدم بکارگیری کابل های استیل در کنار همدیگر بر خلاف کابل های گذرانده شده از داخل روکش های استیل در سیستم های رایج، حرکت سریعتر شانژمان در هنگام تعویض دنده و همچنین عدم استفاده از کابل هایی که در طول زمان حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند، استهلاک این سیستم بسیار پایین تر از سیستم های مکانیکی رایج می باشد تنظیم و سرویس این سیستم هیدرولیک نیز به خاطر تشابه بسیار زیاد با سیستم ترمز هیدرولیک چندان دشوار نبوده و به آسانی انجام می گیرد.

طبق عوض کن هیدرولیک Acros


به طور شگفت انگیزی وزن 248 قطعه کل سیستم 175 گرم کمتر از سیستم مکانیکی Shimano XTR و همچنین Sram XX می باشد. با بکارگیری سیستم هیدرولیک A-GE، دوچرخه هایی که از این سیستم بر روی دوچرخه های خود استفاده خواهند کرد به دلیل عدم استفاده از کابل های دنده و روکش های آنها، سبک تر از قبل خواهد شد.

نسل جدید شانژمان هیدرولیک Acros

سری اول تولیدات سیستمهای تعویض دنده A-GE با تولید 250 نمونه آغاز شده و در آینده مدل های پا کوتاه (Short cage) و پا بلند (Long cage) برای رشته های دانهیل، کراس کانتری و سایر رشته های مرتبط تولید خواهند شد.


ادامه مطلب ...

قتل دوچرخه سوار ایرانی

این مراسم با حضور قهرمانان دوچرخه سوار کشور، رئیس هیئت دوچرخه سواری البرز، مدیر باشگاه تک اسپرت و جمعی از ورزشکاران پیشکسوتان استان البرز برگزار شد.

هیچ یک از مسئولان فدراسیون دوچرخه سواری و همچنین مسئولان ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان البرز در این مراسم حضور نداشتند.

این ورزشکار 22 ساله و تنها فرزند خانواده امینی شامگاه جمعه توسط چهار شرور در خیابان یازدهم رستاخیز به قتل رسید.

مهرداد امینی در چند دوره از مسابقات کشوری قهرمانی هایی را به دست آورده بود.
.


ادامه مطلب ...

sram xx1

بررسی سیستم دنده جدید SRAM XX1



اسرم XX1 با یک ساختار منحصربفرد 1X (طبق تک) ساخته شده است که سبب عملکرد آسان، وزن سبک و عمر بالاتر نسبت سایر سیستم های دنده می شود. اهمیتی ندارد که شما کجا دوچرخه سواری می کنید، اهمیتی ندارد که چه چیزی در مقابل شما قرار دارد: SRAM XX1 هرگز نمی ایستد.




طبق XX1
به منظور دستیابی به بالاترین میزان کنترل زنجیر توسعه یافته است، ضخامت هر دندانه به طور دقیق با دستگاه CNC ایجاد شده است تا به دقت از قسمت داخلی و خارجی پیوندهای زنجیر پشتیبانی کند. شش اندازه متفاوت طبق (28-30-32-34-36-38 دندانه) در دسترس می باشد که به شما این امکان را می دهد تا بر اساس نوع مسیر، سایز چرخ و شیوه سواری تان، یکی از گزینه های بالا را انتخاب کنید.


با دارا بودن فناوری X-Sync شما قادر خواهید بود تا هر یک از طبق های مورد نظرتان را بدون باز کردن طبق قامه کربن، جایگزین نمایید.
طبق های XX1 با توپی تنه های BB30 و GXP سازگار می باشند و وزن تقریبی طبق همراه با توپی تنه 650 گرم است.



شانژمانXX1
با طراحی جدید شانژمان و تعادل قرقره، X-Horizon ثبات زنجیر را در تمامی 11 دنده حفظ نموده و با محدود کردن حرکات محور تقارن شانژمان سبب تعویض دنده سریع و دقیق می گردد (به شکل توجه کنید). این طراحی باعث کاهش سریعتر نیروی وارد شده در هنگام تعویض دنده می شود و حرکات اضافی را حذف می کند. تکنولوژی "کلاچ رولر برینگ" (Roller Bearing Clutch) سبب کاهش تکان ها و ضربات شدید وارده به زنجیر می شود.


با کمک تکنولوژی Cage Lock امکان قفل شدن شانژمان امکان پذیر شده، نصب و جدا کردن چرخ ها را بیش از پیش آسانتر خواهد کرد. با ترکیب شیفترهای XX1 با شانژمان X-Horizon فناوری X-Actuation شکل می گیرد که با طور غیرقابل باوری عمل تعویض دنده را در دامنه 10-42 دندانه ای خودروی XX1 تسهیل می نماید.
از دیگر ویژگی های شانژمان XX1 می توان به قرقره های 12 دندانه و وزن تقریبی 220 گرم اشاره نمود.



خودروی XX1
دامنه دندانه های این خودرو از 10 تا 42 دندانه می باشد. خودروی 11 سرعته X-Dome (نام تجاری این خودرو) دامنه دنده ای وسیع و باورنکردنی دارد که چرخ دنده های آن به صورت بهینه ای در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این خودرو به منظور اتصال عالی به چرخ ها به صورت یکپارچه طراحی شده است.
تعداد دندانه های این خودروی 11 سرعته به ترتیب 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42 می باشد. بدنه این خودرو 6-8 گرم سبک تر از انواع دیگر بوده و وزن آن 260 گرم می باشد.



شیفترهای XX1
شیفترهای XX1 در دو نوع عادی و روی فرمان (Grip Shift) عرضه می شوند. از ویژگی های این شیفترها می توان به طراحی خاص و دقیق آنها برای کار با سیستم 11 سرعته با کارایی بالا و امکان تنظیم این شیفترها اشاره نمود. بدنه شیفترهای XX1 از فیبر کربن ساخته شده است. شیفتر های گریپ شیفت نیز از سیستم بلبرینگی بهره می برند.



زنجیر XX1
زنجیر XX1 با توجه ویژه به داشتن عملکرد دقیق و وزن پایین از سوی SRAM طراحی شده است. زنجیر XX1 برای انتقال بیشترین نیرو به سیستم دنده و با توجه به اینکه قسمت جلو(طبق) دیگر نیازی به تعویض دنده نخواهد داشت، طراحی شده است.


منبع: sram.com



دوچرخه سواری

مقدمه:به بهانه اجرای برنامه های دوچرخه سواری کوهستان و درخواست یکی از خوانندگان وبلاگ ( آقا شاهین ) تصمیم به معرفی وتوضیح این ورزش برای علاقه مندانی که میخوان شروع کنند گرفتم ، هرچند خودم بسیار تازه کارم و اساتید بی ادبی منو ببخشند.
واقعیت امر این رشته در مقایسه با کوهنوردی از نظر تبلیغات ، آموزش ، باشگاهها و اطلاع رسانی بسیار بسیار مظلوم تره و به همین دلیل اگر راهنمایی نداشته باشید توفیق چندانی در این رشته نخواهید داشت ، خوشبختانه من شانس این رو داشتم که یکی از دوستانم به صورت جدی  سالهاست که این ورزش رو انجام میده و منو راهنمایی میکنه (علی سیفی). بعد از وارد شدن به این رشته متوجه میشید که کوهنوردی در برابر دوچرخه سواری کوهستان صاحب امپراتوریه ! نمونش باشگاههای کوهنوردی ، جلسات هفتگی باشگاهها ، سایتها ، وبلاگها و تعداد ورزشکاران.


چرا دوچرخه سواری کوهستان:اگر یک کوهنورد یا  حتی دوست دار طبیعت هستید دوچرخه کوهستان رو به دو دلیل به شما توصیه می کنم. اول در دوچرخه سواری کوهستان همچنان از محیط کوهستان ، جنگل ، کویر و دشت لذت می برید با این تفاوت که بسیاری از مسیرها یا مسیر کوهنوردی نیست و یا اجرای یک برنامه پیاده روی مشابه به زمان بیشتری احتیاج داره و با دوچرخه سواری لذتی چندین برابر به شما میده. دومین مسله کسب آمادگی جسمانی با انجام دوچرخه سواری برای کوهنوردی است. این رابطه بین دوچرخه سواری و کوهنوردی مطقابله یعنی خیلی از دوچرخه سواران کوهستان هم برای کسب آمادگی جسمانی کوهنوردی می کنند. در ضمن فشار یک برنامه یک روزه خوب دوچرخه سواری کوهستان حسابی انرژی شما رو تخلیه میکنه و شما رو ارضاع میکنه. چیزیکه وقتی کوهنورد خوبی میشیم دیگه برنامه های قله های نهایتا 4000 متری یک روزه معمولا بهمون نمیده. درضمن اگر کوهنورد هستید به خاطر داشتن پاهای قوی خیلی سریع میتونید وارد این ورزش بشید و به آمادگی خوب برای اجرای برنامه برسید به علاوه  برای بچه های تهران همونطور که البرز مرکزی بهشتی رو برای کوهنوردی واسمون مهیا کرده ، مسیرهای بیشمار دوچرخه سواری کوهستان در این رشته کوهها و روستاهای کوهپایه ای انتظارتون رو میکشه.


دوچرخه ها و دوچرخه کوهستان:
معمولا ما به دوچرخه هایی که فرمانی صاف ، تنه و چرخی کلفت دارند میگیم کوهستان. اما بیاید با اقسام دوچرخه آشنا بشید تا موقع خرید دقیقا بدونید کدام دوچرخه مناسب شماست و دارید بابت چه چیزی پول میدید:


دوچرخه جاده (road):

 همون دوچرخه های کورسی خودمون که بدنه و لاستیکی نازک دارند همراه با فرمانی خمیده به داخل . برای شهر و مسابفات سرعت ازشون استفاده میشه هرچند واسه کشور عزیزمون به دلیل کیفیت خیابانها به هیچ وجه توصیه نمی کنم واسه استفاده شهری بخرید.این دوچرخه انواع مختلفی داره که کاری به اون نداریم.


دوچرخه کراس کانتری :

 به این نوع XC هم میگن. همون دوچرخه کوهستان خودمونه. این دوچرخه ها لاستیک و تنه ضخیم تری دارند و فرمانی صاف دارند . این مدل اصطلاحا Up Hill هم میگن به معنی سربالایی رو. یعنی این دوچرخه برای رفتن سربالایی ها در جاده های خاکی و ناهموار مناسبه. معمولا در جلو دوچرخه کمک فنر دارند که اصطلاحا به اون دوشاخ جلو میگن و حتی میتونن نداشته باشن. کمکهای جلو در برخی مدلها میشه قفل کرد تا در موقع سربالایی رفتن انرژی شما موقع رکاب زدن تلف نشه و موقع سرپاینی هم آزاد کرد تا نرمتر فرود بیاید. این دوچرخه ها معمولا کمک فنر عقب ندارند. به مدلی که کمک فنر عقب نداره ، دم خشک (Hard tail) میگن .


دوچرخه دان هیل (Down Hill):

 به اونها به اختصارDH هم میگن و همونطور که از اسمش پیداست دوچرخه های سرپایین رو هستن. شاید بگید چه مسخره ، هر دوچرخه ای سرپاینی میره !.اما منظور از سرپاینی ، پایین اومدن از جاده های خاکی نیست بلکه منظر پایین اومدن از شیبهای تند و یالها و تپه هاست. این دوچرخه ها کمک فنرهای بسیار قوی در جلو دارند که معمولا  از چرخها تا دسته فرمان دوچرخه اندازش هست و تحمل و قدرت بسیار زیادی دارند تا ضربه ها و حتی پرشهای شما رو جذب کنند. همچنین در عقب هم دارای کمک فنرهای بسیار قوی هستند. تنه و چرخهای اونها بیشترین ضخامت رو بین انواع دوچرخه داره و از نظر وزن سنگین ترین دسته هستند. تصور کنید میخواهید از اردوگاه کلک چال با دوچرخه به سمت پایین بیایید. اگر با دوچرخه کراس کانتری رفته باشید باید از مسیر پاکوب فرود بیاید و اگر دوچرخه شما دان هیل باشه میتونید مستقم بندازید تو شیب دامنه و در عرض چند دقیقه به پارک جمشیدیه برسید. البته تجهیزات ایمنی دوچرخه سواری دان هیل بسیار مفصل و اجباریه و رشته پر خطریه که نیاز به مهارت و آموزش کافی داره ، جسارت که جای خود. در ضمن رکاب زدن و به خصوص سربالا رفتن با این دوچرخه ها به خاطر وزن سنگین و طراحی دوچرخه بسیار مصیبته ! و معمولا دوچرخه رو با وانت یا تله کابین (تو خارج البته) بالای مسیر میبرن و از اونجا با چرخ فرود میان . یه چیزی تو مایه های اسکی. چه خوب میشه تو فصل تابستون پیستهای اسکی ما که اصولا یکی از مراکز انجام این ورزش در دنیا هستن با راه اندازی تله کابین ، پیست اسکی رو تبدیل به پیست دان هیل کنه تا این ورزش رونق بیشتری بگیره و ورزش در پیستهای اسکی تعطیل نشه.


فری راید (Free ride):

این دوچرخه رو چیزی بین کراس کانتری و دان هیل در نظر بگیرید. این مدل حد وسطی رو به شما میده که هم بتونید باهاش به خوبی رکاب بزنید و سربالای ها رو هم برید (نه به خوبی کراس کانتری) و هم از شیبها و یالها فرود برید . هم جلو و هم عقب دارای کمک فنر هستش و معمولا هر دو کمک رو میتونید قفل کنید موقع سربالایی رفتن.از لحاظ ظاهری شبیه دانهیل هستش.دریک کلام میشه بگی به چابکی کراس کانتری و به هیجان دانهیل.


تریال (Trail):

 این دوچرخه ها شکل بدنه شیب دار و به خصوصی دارند و برای انجام حرکات نمایشی و عبور از اجسام و موانع استفاده می شه که تو ایران تقریبا اثری ازش نیست.


بی ام ایکس (BMX):

 با این دوچرخه ها که شبیه دوچرخه های بچه هاست حرکات نمایشی و پرش انجام میدن.همون دوچرخه سواری که تو پیستهای شبیه اسکیت انجام میشه و حی میپرن هوا ! . فرمان و ترمز این دوچرخه ها رو جوری طراحی کردن که 360 درجه امکان چرخش داره.


دوچرخه توریستی (Hybrid):

 این دوچرخه مابین دوچرخه های کورسی و کوهستانه و برای مسافرتهای جهانگردی و بین شهری مناسبه. شکلی شبیه دوچرخه های کراس کانتری دارن با ظاهری شهری تر (گلگیر ، باربند و...) و لاستیکهای نازک تری هم دارند.واسه استفاده داخل شهر و آسفالت مثل تهران بهترین انتخابه.
نکته : دوچرخه های کراس کانتری ، دانهیل و فری راید جزو دسته خارج جاده یا off road یا MTB  قرار میگیرند.

کدام دوچرخه ؟ :حتما الان تو این فکر هستید که کدوم یکی از اینها رو انتخاب کنید. ما بحثمون دوچرخه سواری کوهستانه و کاری به کورسی و انواع اون نداریم. توجه کنید اول باید هدفتون رو مشخص کنید. اگه هدف بدنسازی برای کوهنوردی و گشت و گذار به همه جای طبیعت هستش مثل خود من باید به سراغ کراس کانتری برید. اگر فکر میکنید انقدر براتون پایین اومدن و پرشهای خفن تو کوهستان و طبیعت جذابه و شهامتش رو هم دارید در عین حال نمیخواید لذت کراس کانتری رو هم از دست بدید میتونید از همین الان فری راید رو هدف بگیرید اما اگه آتیشتون واسه دان هیل خیلی تنده ..... نه دیگه اشتباه کردید ! نباید دان هیل بگیرید. قبل از اینکه دانهیل بگیرید و خودتون رو به کشتن بدید باید با یه دوچرخه کراس کانتری یا فری راید شروع کنید و مهارتهای لازم رو یکی دوسالی یاد بگیرید بعد به سراغ این رشته برید. مثل کسی که بگه من از همون اول میخوام سنگ نوردی فری سولو کار کنم !
در ضمن یادتون باشه به ترتیب قیمت و سنگینی دوچرخه از کم به زیاد اینجوریه : کراس کانتری ، فری راید ، دان هیل. در حال حاضر یه دوچرخه کراس کانتری خوب بین 800 تا 2 میلیون ، یه فری راید بین یک ونیم میلیون تا دو نیم میلیون و یک دان هیل معمولا بالای دو میلیون قیمت داره. (چیه به فکر اسکوتر افتادی ؟ ! ) البته قیمتها رو حدودی گفتم. پیشنهاد خود من اینه که یه کراس کانتری خوب بگیرید که بعدا راجع بهش صحبت می کنیم. دوچرخه توریستی روهم میتونید بین 300 تا 600 تومن تهیه کنید.

اجزای دوچرخه کوهستان :
نه اشتباه نکنید نه من حوصلش رو دارم سی ، چهل تا قطعه تشکیل دهندش رو توضیح بدم نه خیلی بدرد میخوره الان. اما اون چیزی که خیلی واجبه دونستنش اینه که دوچرخه رو دو تیکه کلی جدا از هم در نظر بگیرید. یکی تنه دوچرخه و دوم باقی لوازم دوچرخه . تنه دوچرخه یعنی خود تنه خالی و یک تکه یک دوچرخه:


جالب بدونید تمامی کمپانی های سازنده دوچرخه فقط تنه دوچرخه رو تولید می کنند و لوازم شرکتهای لوازم ساز رو رو دوچرخه سوار میکنند. پس موقع خرید اولین چیزی که بهش توجه میشه و همینطور روی وزن ، استحکام و قیمت دوچرخه  تاثیر مستقیم داره جنس تنه دوچرخه هستش. این جنس میتونه یکی از این آلیاژها باشه :
تیتانیوم: عمر طولانی داره ، سبک ، خشک و انعطاف پذیری کم. فلز گرونیه و خیلی کم الان استفاده میشه و یه همچین دوچرخه ای چندین میلیون قیمتشه.
کربن: بسیار سبکه ولی قیمت دوچرخه رو بالا میبره. عیب بزرگش اینه که در برابر ضربه حساس و شکننده است . در دوچرخه های کورسی بسیار استفاده میشه و جدیدا دوچرخه های کراس کانتری استفاده میشه . قیمت این نوع چرخهای کراس کانتری الان حدود دو میلیون میچرخه. مطمعنا از کربن برای دوچرخه های فری راید و دانهیل استفاده نمیشه.
آلومینیوم: رایج ترین تنه هستش. هم سبکه هم فرایند تولیدش ساده تره واسه همین این نوع دوچرخه قیمت معقول تری داره . چیزی بین 800 تا یک و نیم میلیون . الان این آلیاژها از آلومینیوم مورد استفاده است 6061 ، 7005 ، 7075 . واقع معلوم نیست مزیت هرکدوم چیه و هر کمپانی به دلخواه خودش ازش استفاده میکنه.
کرومل: به شرط اینکه در برابر عوامل زنگ زدگی قرار نگیره عمر نامحدودی داره اما فرایند تولیدش سخته و تقریبا منسوخ شده.
ترکیب آلومینیوم و کربن: جدیدا تنه هایی اومده که ترکیبی از آلومینیوم و کربن هستش. به این صورت که قسمتهایی که کمتر در معرض ضربه قرار داره رو از کربن و باقی جاها رو از آلومینیوم میسازن تا هم از مزیت سبکی کربن استفاده کرده باشند هم از استحکام آلومینیوم . این تنه ها که برای کراس کانتری استفاده میشه حدودا یک و نیم میلیون به بالا قیمت داره.
آهن: همون دوچرخه های ارزون قیمت و سنگین و بی کیفیت صد هزارتومنی گمرک. یه همچین دوچرخه ای نخرید .


برای شروع و بهترین انتخاب یه دوچرخه آلومینیوم با لوازم خوب انتخاب کنید. انتخابی که میتونه انتخاب خیلی از حرفه ای های این رشته هم باشه و خیال نکنید یه دوچرخه تنه ترکیبی یا کربنی باید برای لذت بردن بخرید. یه نکته که همین اول بهتره بدونید تا گیج نشید اینکه تمامی بدنه های کمپانی های مختلف در تایوان تولید میشه چون پیشرفته ترین دستگاههای جوش بدنه دوچرخه و ساخت تنه اونجاست و از کیفیت اون مطمن باشید.


لوازم دوچرخه :

همانطور که گفتم این لوازم شامل بقیه چیزهایی هستش که رو تنه سوار میشه مثل فرمان ، چرخها ، رکاب ، زنجیر ، شانژمان ، خودرو ، صندلی ، ترمز و ... . لوازم مکانیکی دوچرخه که وظیفه حرکت دوچرخه رو دارند شامل زنجیر و شانژمان ، ترمزها ، خودرو ، طبق انداز ، رکاب ، دنده معمولا منظور اصلی دوچرخه سوارها از اصطلاح لوازم هست. این لوازم رو معمولا از یکی از این دوکمپانی بزرگ جهان ، استفاده می کنند. یکی شیمانو که حتما اسمش رو زیاد شنیدید که کمپانی ژاپنی هست و یکی SRAM که کمپانی آمریکایی هست. این کمپانی ها دارای تولیدات بسیار متنوعی در هر کدوم از تولیداتشون هستن. اینکه مثلا دوچرخه شما از کدام رده لوازم شیمانو استفاده کرده خیلی مهمه و در قیمت و کیفیت دوچرخه مهمه و صرف اینکه خوشحال باشید دوچرخه شما از لوازم شیمانو استفاده کرده نشانه بی تجربگی و کم اطلاعی شماست. این کمپانی ها از رده های معمولی تا رده های حرفه ای لوازم دوچرخه تولید میکنند و مهمه که موقع خرید دوچرخه یا شما این رده ها رو بشناسید یا با کسی برید خرید که اطلاعات داشته باشه. برند و رده هر کدوم از لوازم رو روی اون حک میکنند و چیز پنهان و مخفی نیست.
برای شیمانو طبقه بندی اینجوریه:

رده حرفه ای به ترتیب از کمترین ارزش به بیشترین ارزش:
1Deore 2-Deore LX   3-SLX   4-Hone   5-DeoreXT   6-Saint   7-XTR

رده متوسط به همون ترتیب : 1Altus 2-Acera 3-Alivio
رده پایین : 1Sis 2-Tourney
برای Sram : X-0 و X-9 حرفه ای . متوسط و پایین X-7 ، SX-5، SX-4، 3.0 هستش.
هرچی رده لوازم بالاتر میره ، گرونتر ، سبکتر و کاراتر و محکم تر میشه. مثلا قیمت یه دست لواز شیمانو XTR که مخصوص مسابقات کلاس جهانی هستش چند برابر دوچرخه کراس کانتری با لوازم عادی هست.
برای بهترین مزیت قیمت و کیفیت رده شیمانو Deore و بالاتر رو انتخاب کنید. معمولا ممکنه لوازم شما از ترکیب رده های مختلف باشه . مثلا کل لواز شما شیمانو Deore باشه و شانژمان شما Deore LX. بهتره اول به سایت این دو کپانی برید و در قسمت لوازم دوچرخه کوهستان با انواع رده های اون آشنا بشید. وقتی رده های این دو کمپانی رو بدونید موقع انتخاب دوچرخه تقریبا اختلاف کیفیت دوچرخه ها رو خودتون میفهمید و واقع بینانه تر انتخاب می کنید.

ترمز های دوچرخه: ترمز های دوچرخه الان یکم متحول شده. ترمز دوچرخه هم که معمولا ماله یکی از همون دوتا کمپانیه تو قیمت دوچرخه خیلی مهمه همینطور کیفیت. نوع اول ترمز دوچرخه سیستم لقمه ای هست که به اون V-break میگن:

این همون ترمزیه که از قدیم هم میشناسیم. این نوع ترمز یا سیمی هست یا روغنی یا همون هیدرولیک.  نوع هیدرولیک بهتر و گرانتره.
نوع دوم ترمز دیسکی هست مثل ترمز موتور سیکلت:

این نوع ترمز روغنی یا همون هیدرولیک یا سیمی هستش. نوع هیدرولیک بهتر و گرانتره.  بهترین نوع ترمز به لحاظ کنترل دوچرخه و عملکرد دیسکی هیدرولیک هست که گرانترین نوع هم هست. این ترمز برای دوچرخه های دان هیل که باید خیلی دقیق در شیب و سرعت زیاد کنترل کرد واجبه . تو دچرخه های فری راید و کراس کانتری هم در بسیاری از مدلها استفاده میشه. البته خیلی ها هم هنوز بنا به سنت ترمز لقمه رو دوست دارن (البته احتمالا هنوز مزه ترمز دیسک روغنی رو نچشیدن).

از کجا دوچرخه بخریم ؟سه تا کمپانی معروف دوچرخه  تو ایران و تهران نمایندگی فروش دارن که میتونید برید دوچرخه هاشون رو ببینید و انتخابتون رو بکنید:
ژیتان - Gitane (فرانسه) : تهران – خیابان آفریقا – بالاتر از میرداماد – خیابان آناهیتا – (برید تو کوچه پیدا می کنید)
جاینت – Giant (آمریکا): تهران - گیشا - نبش خیابان پنجم - پلاک 23  تلفن :  88273322
مریدا – Merida (آلمان): تهران – خیابان ستارخان – شماره 3/145   تلفن: 66428800


 البته هرکس یه مارک و میپسنده . خودم شخصا ژیتان رو نمیپسندم . دوچرخه های الکی گرونی داره با توجه به لوازم معمولی Alivio که استفاده میکنه . سیستم فروش جالبی هم نداره . مریدا زیر مجموعه شرکت فولکس واگن هست و خیلی ها بدجوری طرفدارش هستن و خیلی ها هم اصطلاخا جاینت سوارند. من خودم تعصب خاصی ندارم اما جاینت رو با توجه به تحقیقات خودم و قیمت محصولاتش ترجیح میدم. هر سه تا نمایندگی رو برید ببینید و خوب تحقیق کنید و از افرادی که دوچرخه سوارن به خصوص نظر خواهی کنید . یکماه وقت گذاشتن برای این موضوع و حتی سر زدن به سایتهای خود کمپانی ها و خواندن نظرات مصرف کنندگان خارجی این محصول تو سایتها مربوطه خیلی میتونه کمک کننده باشه.  یه دوچرخه تنه آلومینیوم با لوازم Deore و بالاتر که زیر یک میلیون قیمت داشته باشه انتخاب خیلی خوبی برای شروع ورزش دوچرخه سواری کوهستان و  آغاز ماجراجویی شماست. اگه بیشتر هم خواستید هزینه کنید با خودتونه. در موقع خرید توجه کنید دوچرخه ها هم سایز بندی دارند( در تنه دوچرخه). سایزی رو بگیرید که متناسب با قد شما باشه و از فروشنده در این مورد کمک بگیرید.


رکاب دوچرخه:

 برای اینکه رکاب از زیر پاتون در نره ، به صورت صحیح رکاب بزنید و به دوچرخ سواری تون مسلط باشید بعد از یه مدت میتونید از کفشهای مخصوص دوچرخه سواری استفاده کنید که زیرشون قسمت فلزی به نام پل یا فیکس وجود داره که وقتی روی رکاب مخصوصش فشار میدید به رکاب دوچرخه (پنجه) قفل میشه و  اگر رکابتون این چنین نیست باید رکابتون رو عوض کنید. کفش دوچرخه سواری بین شصت تا صد هزار تومان الان قیمت داره. با فشار دادن پاشنه پا به بیرون پای شما از رکاب جدا میشه. وقتی تازه با این کفشها رکاب میزنید به این علت که نمیتونید به موقع پاتون رو از رکاب آزاد کنید مثل خود من بارها زمین میخورید پس سعی کنید پس از شروع به استفاده از این کفشها اول یه جای امن خوب تمرین کنید تا موضوع براتون جا بیفته .

 


کلاه ایمنی:

 حتما این وسیله رو تهیه کنید و به فکر انگشت نما شدن (همون تابلو شدن) تو محل و خیابون موقع استفاده ازش نباشید. جون من یکی رو یه بار نجات داد و به خصوص برای رکاب زدن در کوهستان و جاده حتما باید استفاده کنید. بین 20 تا 30 هزار تومن نوع قابل قبولش قیمت داره. کلاه ارزونه چند هزارتومنی نخرید. سر جونتون کلاه نذارید !


دستکش دوچرخه سواری :

 این وسیله که حدود ده هزار تومن قیمت داره در قسمت کف دست حالت ژله ای دارند تا موقع زمین خوردن از کف دست شما محافظت کنند . هم مدل سر انگشت آزاد دارن که واسه تابستون خوبه هم کامل که واسه زمستون خوبه. این وسیله همینطور از عرق کردن دستتون و خستگی کف دست موقع دوچرخه سواری خیلی جلوگیری میکنه. این رو هم تهیه کنید.


شلوار و کشاله دوچرخه سواری: کشاله دوچرخه سواری همون شرتهای دوچرخه سواری هست و شلوار اونهم وجود داره که برای فصول سرد کاربرد داره. هردو در قسمت نشیمنگاه دارای پد ژله ای هستن که نشستن شما رو روی زین خیلی خیلی راحت میکنه و جلوی عرق سوز شدنش رو میگیره. از مدل شلوارش میتونید تویه شهر استفاده کنید و از مدل کشاله تو برنامه های خارج شهرتون.


عینک آفتابی:
 جدا از بحث خورشید ، موقع سرعت رفتن و سرپایینی ها و موقع هوای باد و بارون از چشمهای شما محافظت میکنه و تو برنامه های خارج شهر به خصوص خیلی لازمه.

حرف و حدیث زیاده . اما همین قدر برای راه افتادن و شروع به نظرم خوب باشه. بقیه نکات و موارد وقتی بدردتون میخوره که دوچرخه رو تهیه کرده باشید و در عمل با باقی نکات آشنا بشید. در تهیه این مطلب از کتاب دوچرخه کوهستان ، محصول باشگاه فرهنگی ورزشی گشتا استفاده کردم. اگه علاقمند به آشنایی بیشتر هستید جدا از اینترنت توصیه می کنم حتما این کتاب رو تهیه کنید.باشگاهها و تورهای دوچرخه سواری مختلفی هر هفته به اجرای برنامه در گوشه و کنار میپردازن که میتونید با اونها هم به برنامه برید. این تورها دوچرخه شما رو از تهران به مبدا میبرن و از مقصد هم شما رو مجددا به تهران بر میگردونن که با جستجو در اینترنت میتونید اونها رو پیدا کنید.
 اگه سوالی دارید در همین مطلب پیام بگذارید تا در همین جا پاسخ بدم که بقیه هم بتونن استفاده کنن .
امیدوارم که مفید فایده باشه.

جریمه برای دوچرخه سواران

جریمه برای سرعت دوچرخه
جام جم آنلاین: شهردار یک شهر کوچک فرانسه دستور داده تا دوچرخه سوارانی که سرعتشان از 10 کیلومتر بر ساعت فراتر رود، جریمه شوند.

به گزارش روز چهار شنبه جام جم آنلاین به نقل از سودانفو، شهردار شهر کوچک کنی-سور-مر در منطقه شرانت مریتیم فرانسه دستور داده است که دوچرخه سواران این شهر در صورتی که سرعتشان از 10 کیلومتر بر ساعت فراتر رود مبلغ 35 یورو جریمه شوند.

ژاندارم ها طبق دستور آقای شهردار از هفته آینده باید با رادار سرعت دوچرخه سواران را در شهر کنی-سور-مر کنترل کرده و در صورت تخلف قبض جریمه 35 یورویی برای آنها صادر کنند.

شهردار کنی-سور-مر در توجیه این تصمیم خود گفته است: نمی خواهم روزی که یک دوچرخه سوار بی احتیاط با یک بچه یا یک سالمند تصادف کرد، دسته های گل به گورستان شهر بیاورند. مترجم: بهرام افتخاری.