دوچرخه سواری کوهستان
دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان

نکات طلایی در سفرهای توریستی


نکات طلایی در سفرهای توریستی


از نظر بسیاری افراد، سفر با دوچرخه صرفاً رکاب زدن معمولی با حرکات ساده و مهارت های پایه می باشد، در صورتی که بعد از چند ساعت رکاب زدن در جاده، برخی تفاوت ها آشکار می شوند!

دانستن تفاوت ها

در سفر با دوچرخه، بار اضافه شده و زمان بیشتر نشستن روی صندلی، نیاز به تغییراتی در شیوه دوچرخه سواری شما دارد. حقایق گفته شده در ادامه این مقاله را به ذهن بسپارید تا در هر بار سفر بتوانید از آنها استفاده کنید:

اختلاف وزن .

وزن دوچرخه های توریستی دارای بار بیشتر از دوچرخه های معمولی بدون بار است و این وزن اضافی سبب کاهش وضعیت آبرودینامیکی و مشکل شدن عمل رکاب زنی و کند شدن حرکت دوچرخه می شود. . دوچرخه های سنگین تر نسبت به دوچرخه های بدون بار به زمان بیشتری برای ایستادن نیاز دارند. شما ممکن است زودتر از موعد لازم نیاز به ترمز گرفتن داشته باشید، بخصوص در سرپایینی ها و وضعیت هوای بارانی.   

. همچنین دوچرخه های سنگین تر سخت تر از دوچرخه های دیگر قادر به بالا رفتن از تپه ها می باشند. شما مجبور می شوید برای حفظ حرکت و سرعت رکابزنی خود از دنده های سبک تری نسبت به دوچرخه های بدون بار دیگر استفاده کنید.

تفاوت های کنترل

. دوچرخه های دارای بار تمایل بیشتری به قرار گرفتن در مرکز تعادل نسبت به دوچرخه های بدون بار دیگر دارند، که همین مسئله دوچرخه را در سر پیچ ها بی ثبات می سازد. . دوچرخه های دارای بار واکنش کمتری نسبت به دوچرخه های بدون بار دارند بخصوص هنگامی که بار بر روی چرخ عقب بسته شده باشد. .

دوچرخه های دارای بار مقاومت بیشتر در برابر باد نسبت به سایر دوچرخه ها نشان می دهند. آنها همچنین در برابر تندباد ها و وزش باد از پهلوی دوچرخه حساس تر هستند. . دوچرخه های دارای بار بیش از سایر دوچرخه ها مستعد آسیب دیدگی در هنگام عبور از موانع و دست اندازها می باشند. برای مراقبت از چرخها در برابر ضربه، در هنگام عبور از روی چاله یا دست انداز از روی زین بلند شوید (کمی بلند شدن از روی زین به شما این امکان را می دهد تا مقداری از نیروی وارده را از طریق زانوهایتان جذب کنید)

 راهنمایی های پایه سفر

بعد از یک ایست کامل، با دنده سبک حرکت خود را آغاز کنید (شما باید کم کردن دنده را پیش از هر بار ایستادن به خاطر بسپارید). شروع با دنده های بالا موجب اتلاف انرژی شما شده و امکان کشش عضلات وجود خواهد داشت.

به آرامی دنده های خود را زیاد بالا ببرید و اینکار را سریعاً و بدون از دست دادن سرعت انجام دهید. تعویض دنده آرام موجب اتلاف انرژی می شود.

حفظ آهنگ حرکت

سرعت رکاب زدن شما می تواند بر روی کارایی تان اثر بگذارد. رکاب زدن با ریتم (آهنگ) تند اغلب برای پاها و شش های دوچرخه سوار آسان تر از فشار آوردن سخت تر روی پدال در دنده های بالاتر می باشد. برای بیشتر دوچرخه سواران حفظ دور پا (دوچرخه سواری با آهنگ کمی بالاتر) به یک دوره زمانی برای سازگار شدن با این حالت نیاز دارد، اما در مسافت های زیاد باعث حرکت آسان تر بخصوص برای زانوها می گردد. کلید اصلی دور پای موثر، تمرین است. در ابتدا سعی کنید مسافت های کوتاه را تمرین کنید، به این صورت که بعد از شروع حرکت عادی، یک دنده کم کنید سپس دورپای خود را بالاتر ببرید تا به دور پای قبلی خود برسید، در این حالت افزایش سرعت بوجود آمده را برای مدت یک یا دو دقیقه حفظ کنید و سپس به دنده اولیه خود تغییر دهید. در ابتدا ممکن است در انجام این حرکت ناشی باشید اما با تمرین اینکار برای شما طبیعی می شود. به خاطر داشته باشید امکان افزایش بیشتر دور پا نیز وجود دارد. اگر در خودتان قابلیت رکاب زدن روی تنه را می بینید دنده را یکی افزایش دهید و ادامه دهید.  

حفظ سرعت ثابت

رکاب زدن با سرعت ثابت در یک مسافت معین انرژی کمتری نسبت به طی همان مسیر با سرعت های متفاوت تلف خواهد کرد. به همبن دلیل اتومبیل ها نیز در بزرگراهها مصرف سوخت کمتری نسبت به داخل شهر دارند. یک سرعت مشخص که در آن می توانید براحتی و برای مدت طولانی در هر روز رکاب بزنید پیدا کنید. برخی تغییرات سرعت با توجه به نوع مسیر و شرایط دوچرخه سواری، غیرقابل پیش بینی و اجتناب ناپذیر می باشند. اما در اصل سعی کنید از افزایش یا کاهش بی مورد سرعت خودداری کنید.

راحت باشید

کلید اصلی دوچرخه سواری، کیلومتر به کیلومتر، روز به روز، حفظ نیازهای اساسی بدن می باشد.

آسانترین راه: در طول روز به آنها (نیازهای بدن) مرتباً رسیدگی کنید.

  آب

به منظور حفظ انرژی و راحتی در زمان دوچرخه سواری، به اندازه کافی مایعات مصرف کنید. نوشیدن مداوم مایعات خیلی بهتر از مصرف مایعات با فاصله زمانی زیاد و یکباره است. پس خوردن مایعات را از ابتدای صبح و به طور مداوم (حدوداً هر 20 دقیقه) شروع و ادامه دهید. تشنگی یکی از ضعیف ترین علائم کمبود مایعات در بدن است، پس منتظر احساس تشنگی نباشید. بیشتر دوچرخه سواران ترجیح می دهند از آب استفاده کنند اما نوشیدنی های ورزشی نیز به دلیل جایگزین کردن الکترولیت های حیاتی بدن محبوبیت بالایی در بیت دوچرخه سواران حرفه ای دارند و زمان ریکاوری بدن شما را به میزان قابل ملاحظه ای پایین می آورند. 

غذا

سفرهای توریستی باعث مصرف سریعتر کالری در بدن می شود.

برای حفظ انرژی بدن، بنزین موتور داخلی بدنتان را باید حفظ کنید. غذاهای سالم و مناسب بخورید. در روزهای طولانی رکاب زدن مصرف میان وعده ها اغلب انرژی شما را حفظ خواهد کرد. ب

هترین میان وعده چیست؟ غذاهای پرانرژی، کم حجم در دسته کربوهیدرات ها مانند نوشیدنی های انرژی زا، میوه های خشک و شکلات.  

استراحت

با شیوه ای برنامه ریزی شده استراحت های تکرار شونده درنظر بگیرید. اگر شما تازه کار هستید، هر ساعت چند بار برای رفع گرفتگی عضلات و تازه کردن نفس توقف کنید. زمان های استراحت خود را کوتاه در نظر بگیرید (حدود 5 دقیقه) تا از تشکیل اسید لاکتیک در عضلات جلوگیری کنید. بعد از خوردن غذا نیز استراحت کافی داشته باشید تا غذا فرصت گوارش درست داشته باشد.

حفاظت در برابر شرایط جوی

در برابر تغییرات دمایی داخل و خارج بدن سریعاً واکنش نشان دهید. لایه های لباس خودتان را هر روز با توجه به دما و شرایط جوی عوض کنید تا در هنگام دوچرخه سواری احساس راحتی داشته باشید. قسمتهایی از بدن مانند سر، چشمان و دستها را در معرض گرما و سرمای شدید قرار ندهید بخصوص در سرازیری ها یا در آب و هوای بادی و سرد. از عینک آفتابی و کلاه لبه دار در نور خورشید و وزش باد استفاده کنید.

نظرات 2 + ارسال نظر
farzaneh یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 01:10 ب.ظ

salam aqaye alirezaa
webe khiilii khoobii darii
por az etela'ate
vaqean khaste nabashiiid

mamnon baese eftekhar mane va nazare lotf shomast

farzaneh یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 01:11 ب.ظ

man khodam asheqe 2charkhe o 2charkhe savariam
va3 taba2le link age doost dashti khabaram kon

ok beheton sar mizanam

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد