دوچرخه سواری کوهستان
دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان

تنظیم Preload

آموزش تنظیم Preload کمک های دوچرخه

تنظیم دقیق کمک دوچرخه تأثیر زیادی بر هدایت و عملکرد دوچرخه سواران روی دوچرخه خواهد داشت. امروزه بر روی اغلب دوشاخ های جدید تنظیمی به نام PRELOAD دیده می شود، شاید تاکنون برای شما نیز سوال بوده باشد که کارایی این پیچ تنظیم چیست. متأسفانه بیشتر دوچرخه سواران این پیچ را تنظیم کننده میزان نرمی و سفتی کمک تعبیر می کنند و آن را با دمپیگ مقایسه می کنند که کاملاً اشتباه و نادرست می باشد.

پیش از هر چیز باید بدانید که Preload به معنی "پیش بارگیری" بوده و از مفهومی به نام Sag نشئت می گیرد، به عبارت دیگر برای تنظیم Sag باید از درجه ای به نام Preload استفاده نمود. حال به تعریف مفهوم Sag می پردازیم.

Sag  به میزان بازی کمک در اثر وارد آمدن وزن دوچرخه و دوچرخه سوار بر روی کمک های دوچرخه گفته می شود که این میزان در رشته های مختلف بنا به شرایط مختلف دوچرخه سواری تفاوت دارد. پس کمک شما باید در اثر نیروی وزن بدن شما (ترجیحاً به همراه تمام وسایلی که در برنامه همراه خود می برید) مقدار مشخصی فشرده شود و این مقدار نباید از دامنه خاصی بیشتر یا کمتر باشد تا شما بتوانید در مسیرهای کوهستانی بهترین کنترل و هدایت را بر روی دوچرخه داشته باشید.

برای تنظیم Sag ابتدا می بایست میزان بازی کمک خود را بدانید، که این میزان در وب سایت سازنده دوچرخه یا کمک دوچرخه وجود دارد، علاوه بر این میزان بازی کمک را می توانید از دفترچه راهنمای کمک یا حتی با اندازه گیری ابتدا و انتهای لوله بازی کمک در حالتی که هیچ باری بر روی دوچرخه قرار ندارد محاسبه کنید.

بقیه در ادامه مطلب

پیش از هر کاری یک بست پلاستیکی که بسادگی قابل خرید از فروشگاههای لوازم یدکی می باشد، تهیه کنید و با بستن این بست به دور لوله بازی کمک از تغییرات بازی کمک آگاه خواهید شد.

 

حال از طریق جدول زیر میزان Sag کمک خود را بر حسب میزان بازی کمک بدست آورید. برای مثال میزانSag کمک های دارای بازی 100 میلیمتر مقدار 15 تا 25 میلیمتر خواهد بود. این یعنی بعد از قرار گرفتن شما بر روی دوچرخه، کمک آن در حالت عادی و صرفاً تحت تأثیر نیروی وزن شما باید 15-25 میلیمتر فشرده شود.

بازه گفته شده برای هر کمک نیز با توجه به نوع مسیر و سبک دوچرخه سواری، به دلخواه و سلیقه هر دوچرخه سوار قابل تنظیم می باشد.

بعد از اطلاع از میزان Sag کمک خود به آرامی و بدون وارد نمودن نیروی اضافی بر روی دوچرخه قرار بگیرید. توجه داشته باشید که در صورت امکان تمام وسایل و ملزوماتی را که در هنگام اجرای برنامه ها به همراه دارید را نیز در پروسه تنظیم به همراه داشته باشید تا نتایج بهتری حاصل گردد زیرا وسایل حمل شده در برنامه ها نیز جزو وزن بدن محاسبه می گردند.

بعد از نشستن روی زین و فشرده شدن کمک، به آرامی از دوچرخه پیاده شده و با استفاده از یک خط کش میزان بازی کمک خود را اندازه بگیرید. در صورتی که مقدار بدست آمده با بازه ذکر شده در جدول بالا مطابقت نداشت با کمک پیچ تنظیم Preload سعی کنید میزان بازی کمک را تغییر دهید.

اگر مقدار بازی کمک شما کمتر از بازه توصیه شده در جدول باشد یعنی باید پیچ تنظیم را در جهت منفی بچرخانید تا بازی بیشتری داشته باشید. و اگر مقدار بازی کمک شما بیش از بازه گفته شده در جدول بالا می باشد پیچ تنظیم را در جهت مثبت بچرخانید تا کمک مقاومت بیشتری از خود نشان داده و بازی کمتری داشته باشد.

 در هر بار چرخاندن پیچ تنظیم Preload سعی کنید حدود یک چهارم دور آن را پیچانده و نتیجه را مجدداً بررسی کنید.

اینکار را تا زمانی ادامه دهید تا نتیجه دلخواه را بدست آورید. به کمک این آموزش شما خواهید توانست در کمتر از 15 دقیقه کمک دوچرخه خود را به درستی و دقت خوبی تنظیم و با کارایی بالاتری از دوچرخه سواری در مسیرهای مختلف لذت ببرید.

نشر اختصاصی دنیای دوچرخه سواری من

منبع: نویسنده دنیای دوچرخه سواری من


برچسب‌ها: دوچرخهآموزشتنظیمPreloadSag 

نظرات 1 + ارسال نظر
سبحان دوشنبه 20 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:31 ب.ظ http://danlodak.blogfa.com

سلام پسر دایی هم پسر دایی های قدیم یه سری هم به سایت ما بزن
قربونت نطر هم یادت نره

چشم حتما پسر عمه جان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد