دوچرخه سواری کوهستان
دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان

آشنایی با انواع دوپینگ در دوچرخه سواران

آشنایی با انواع دوپینگ در دوچرخه سواران



مدتی پیش آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا (USADA) بیش از 1000 صفحه نتایج تحقیقات و مدارک علیه دوچرخه سوار مشهور لنس آرمسترانگ را منتشر کرد که گفته می شود یکی از پیچیده ترین، حرفه ای ترین و موفق ترین برنامه های دوپینگ می باشد که تا کنون دیده شده است.

با کشف دوپینگ لنس آرمسترانگ چیزی که ممکن است فهم آن برای طرفداران دوچرخه سواری در پرده ای از ابهام باشد این است که این دوچرخه سواران دقیقاً چه کاری انجام می دهند که از بدینگونه از ادامه فعالیت ورزشی آنها جلوگیری و حتی از میادین مسابقات کنار گذاشته می شوند.

شاید در مورد "دوپینگ خون" بارها شنیده باشید، اما واقعاً به چه معنی است؟ ما اصطلاحاتی مانند "دوپینگ خونی" و اینکه رقابت کنندگان با استفاده از "EPO" نتایج ناعادلانه ای در مسابقات کسب کرده اند را شنیده ایم، اما تفاوت اینها در چیست؟  

دوپینگ خونی چیزی همانند آنچه در برخی فیلم های ترسناک اتفاق می افتد می باشد، به این صورت که دوچرخه سواران خون خودشان را پیش از مسابقه استخراج می کنند، سپس بعد از یک یا چند مرحله از رویدادهایی مانند تورهای دوچرخه سواری، همان خون را مجدداً به درون سیستم گردش خون خود تزریق می کنند.

 دوپینگ خونی زمانی اتفاق می افتد که یک ورزشکار به صورت غیرقانونی تعداد سلول های قرمز خون (گلبول های قرمز) را در بدنش به منظور بهبود کارایی در ورزش تخصصی خود بالا می برد. مسئولیت اصلی گلبول های قرمز خون حمل اکسیژن به عضلات است، به این معنی که تعداد بیشتر گلبول قرمز با افزایش ظرفیت هوازی و استقامت، باعث بهبود قابل توجه کارایی ورزشکار می شود.

خون تازه و بازیابی شده قادر به حمل اکسیژن بیشتری می باشد، بنابراین به عضلات دوچرخه سوار امکان انجام کارهای سخت تر و بدست آوردن نتایج بهتر نسبت به سایر دوچرخه سواران را می دهد.

مفهوم دوپینگ خونی مرسوم بین ورزشکاران، برداشتن مقدار کافی واحد های خون شامل گلبول های قرمز از ورزشکار یا نمونه سازگار با وی، و ذخیره تا زمان احتیاج به آنها است. گلبول های قرمز خون امکان انجماد و آب شدن آسان برای استفاده های بعدی بدون از دست دادن ویژگی های حمل اکسیژن موجو در یک نمونه خون عادی را دارا می باشند. واحدهای خونی نگهداری شده در یخچال حتی بهتر از خون خود ورزشکار می باشند و امکان نگهداری تا سه هفته با همان توانایی سابق آزاد کردن اکسیژن همانند خون تازه را دارند. سپس کافیست پیش از یک رقابت حیاتی (یا حتی در طول یک رویداد بلند، مانند رقابت سه هفته ای تور فرانسه) این سلول های خونی قرمز ذخیره شده، به سیستم گردش خون ورزشکار تزریق شوند. جایگزینی خون خسته با سلول های پر از اکسیژن برای ورزشکار همانند یک پیشرفت بزرگ می باشد.

یکی از بزرگترین کیس های شناخته شده در دنیای دوچرخه سواری حرفه ای که با نام (Operación Puerto) (اسم رمز عملیاتی که پلیس اسپانیا آن را آغاز نمود) شناخته می شود. تحقیقات این کیس دوپینگ در سال 2006 زمانی که دکتر Eufemiano Fuentes متهم به کمک کردن به 200 ورزشکار حرفه ای برای دوپینگ خونی شد، پایان یافت. در میان این ورزشکاران نام چندین دوچرخه سوار برجسته جهان شامل چندین دوچرخه سوار برتر مسابقات المپیک و تور فرانسه نیز به چشم می خورد.

 

نوع دیگر تقلب در دوچرخه سواری حرفه ای استفاده از داروهایی می باشد که EPO (erythropoietin) نامیده شده و برای کسب نتایج بهتر در مسابقات استفاده می شوند.

داروهای EPO نوع شیمیایی دوپینگ خونی می باشند که در حدود سال 1980 میلادی بوجود آمدند. پیش از بوجود آمدن تست تشخیص این نوع دوپینک در سال 2000 میلادی، این دارو سبب بالا رفتن شمار سلول های قرمز خون (گلبول های قرمز) میشد و استفاده یا سوء استفاده از EPO در میان دوچرخه سواران حرفه ای شایع بود.

آثار سوء استفاده ای که از این دارو در طول زمان صورت گرفت هنوز هم آشکار است. در ماه می 2007 تیم دوچرخه سواری تی-موبایل دو دکتر تیم را به دلیل تجویز EPO برای چند دوچرخه سوار برنده شده در تور فرانسه بین سالهای 1992 و 1996 تعلیق کرد.

با وجود اینکه  امروزه استفاده از EPO در دوچرخه سواری حرفه ای منع شده است، و دوچرخه سواران به طور مکرر تحت آزمایش های ضد دوپینگ قرار می گیرند، اما استفاده از آن هنوز یک مشکل تلقی می گردد.

آرمسترانگ علاوه بر اینکه متهم به استفاده از این روش ها و سایر مواد مانند تستوسترون می باشد، اتهاماتی مانند هدایت و تحت فشار قرار دادن دوچرخه سواران دیگر برای دستیابی به نتایج ناعادلانه و دستکاری سیستم های تشخیص و جلوگیری از دوپینگ را نیز در پرونده خود دارد.

منبع: About.com

نظرات 3 + ارسال نظر
محمد پنج‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:14 ب.ظ http://tathira.com/khatmquran.aspx

سلام،
با قراردادن اسکریپت ختم گروهی قرآن کریم در وبلاگت، شما هم در این ثواب شریک بشید.
لینک اسکریپت: http://tathira.com/khatmquran.aspx
یا علی

رها جمعه 25 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:35 ق.ظ http://s2a.ir

سلام دوست خوبم
وب قشنگی داری
خوشحال میشم به وب من هم سر بزنی
میتونی برای وبلاگت آدرس جدید ثبت کنی
http://s2a.ir

aida شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:03 ق.ظ

سلام دوست عزیز وبلاگ قشنگی داری خوبه همینطور ادامه بده مرسی از زحماتت

خییلی ممنون نظر لطفتونه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد