دوچرخه سواری کوهستان
دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان

آموزش گریسکاری توپی های ساچمه ای

یکی از کارهایی که باید برای سرویس دوچرخه در جهت روانکاری اون انجام بدید گریسکاری توپی هاست که معمولاً توصیه میشه هر 6 ماه و به نظر خودم هر 9 ماه تا یکسال در صورت استفاده معمولی از دوچرخه انجام بشه.
1- متأسفانه بدلیل مشکلات آپلودر سایت (آپلود تا 10 عکس برای هر پست،کوچک شدن تصاویر آپلودی و...) مجبور به قرار دادن آموزش در چند پست هستم و در نهایت میتونید فایل PDF آموزش رو دانلود کنید.
2- از اونجایی که ممکنه اسم درست بعضی قسمتها و قطعات رو ندونم یا اشتباه داشته باشم ضمن پوزش خواهش میکنم اسم صحیح رو ذکر کنید تا تصحیح بشن.
بدون هرگونه توضیح اضافی میریم سر اصل مطلب:
در ابتدا جای سختش که همون باز کردن چرخ عقب هست میگم و چرخ جلو به عهده خودتون هست چون خیلی آسونه و همه میتونن انجام بدن.
چالش اصلی برای رسیدن به ساچمه های چرخ عقب، باز کردن خودرو هست که توسط آچاری به نام آچار خودرو انجام میشه که در تصویر میتونید ببینیدش و قیمتی هم نداره میتونید بسادگی تهیه و همیشه ازش استفاده کنید.
برای خارج کردن خودروها باید در ابتدا یک هزارخار که خودرو ها رو کنار هم نگه میداره باز کرد

img_2263.jpg

باز کردن این قسمت نیاز به نیروی زیادی هست مخصوصاً اینکه اگه تا حالا باز نکرده باشید یک مقدار کارتون مشکل میشه و باید فشار بیشتری وارد کنید، از اونجاییکه جهت باز کردن هزارخار با جهت چرخیدن    خودرو در یک جهت هستش و هرزگرده باید اول خودرو رو با یک روشی ثابت نگه دارید تا نچرخه و بعد اقدام به باز کردن هزار خار بکنید، روش های ابتکاری زیادی برای فیکس کردن خودرو وجود داره از جمله قرار دادن دو پیچ گوشتی در پشت خودرو و باز کردن خودرو که نیاز به مهارت داره و توصیه میشه در صورت ماهر بودن انجام بدید. ولی بهترین روش از طریق یک زجیر بلااستفاده هست که میتونید دور خودرو بپیچید و با نگهداشتن اون ترجیحاً توسط یک نفر دیگه یا بستن اون به یک جای ثابت خودرو رو باز کنید.

img_2265.jpg

img_2299.jpg

بعد از باز کردن هزار خار، خودروها بسادگی خارج میشن و میتونید جداگانه اونها رو تمیز کنید.

img_2266.jpg

توجه داشته باشید که در مورد خودروهای قدیمی به صورت کامل خارج میشن ولی در مورد خودروهای جدید چندتای اول جداگانه هستند.

img_2267.jpg

در نهایت با این منظره روبرو میشید

img_2268.jpg

در سمت دیگر هم بعد از برداشتن لاستیک ضد گرد و غبار پیچ و مهره ها نمایان میشن که به ترتیب شامل یک مهره، یک واشر،یک بوش و یک مهره که روی درپوش نگهدارنده ساچمه ها قرار داره و در آخر درپوش نگهدارنده ساچمه ها وجود داره.

img_2270.jpg

حالا با نگهداشتن مهره ی جلوی درپوش اولین مهره رو با آچار (شماره 17) باز میکنیم.

img_2271.jpg

بعد از شل شدن با دست مهره اول رو خارج میکنیم و به ترتیب واشر و بوش هم بسادگی خارج میشن

img_2272.jpg

مهره آخر هم اصولاً باید به آسانی باز بشه و اگر کمی مقاومت کرد میتونید با آچار از سمت خودرو یک مهره رو نگه دارید و بازش کنید.

img_2275.jpg
در اینجاست که ساچمه ها برای اولید بار دیده میشن! با خارج کردن این مهره دیگر مانعی برای خارج کردن محور چرخ وجود نداره و از سمت خودرو ها میتونید اونو خارج کنید.

img_2276.jpg

در این سمت (سمت خودرو) هم بعد از درآوردن محور چرخ ساچمه ها دیده میشن.

img_2279.jpg

تا اینجا تمام قطعاتی که باز و جدا کردیم به شرح زیر می باشند.

img_2281.jpg

در نهایت برای دسترسی به ساچمه ها کافیه درپوش روی ساچمه ها رو در دو طرف بوسیله یک پیچ گوشتی با اهرم کردن به آسانی خارج کرد.

img_2282.jpg

در این مرحله با همان پیچ گوشتی یا هر وسیله دیگر ساچمه ها رو تک تک خارج میکنیم و با سایر قطعاتی که تا حالا خارج کردیم در یک ظرف کوچک نفت یا... میریزیم و یا با یک پارچه کاملاٌ گریس های کهنه و آلودگی و گرد و خاک رو تمیز میکنیم. قسمت داخلی توپی رو هم با پارچه تمیز میکنیم (توصیه شده به هیچ عنوان از مواد شوینده و حلال برای پاک کردن توپی استفاده نشه).

img_2285.jpg

بعد از تمیزکاری قسمتی که ساچمه ها در توپی قرار میگیرند (کاسه) رو آغشته به گریس میکنیم و ساچمه ها رو تک تک در جای خودشون قرار میدیم و سپس روی اونها رو گریس میزنیم (چسبندگی گریس مانع از ریختن ساچمه ها میشه).

img_2288.jpg

بعد از قرار دادن ساچمه ها و گریسکاری درپوش با فشار دست و یا ضربه ای آرام در محل خودش قرار میگیره (باید درپوش همسطح با لبه های توپی بشه و نباید بیش از اون داخل بره)
بعد از این کارها نوبت جا انداختن محور چرخ هست که باید در جاش قرار داد و مهره روی درپوش رو بست.
این مرحله حساس ترین و مهمترین مرحله ی کاره. در صورتی که بیش از حد این مهره رو سفت کنید چره بسختی میچرخه و در صورت شل بستن کل چرخ لق میزنه. برای درست بستن این پیچ دقت کنید که در اوایل که هنوز پیچ سفت نشده محور لق هست و به محض سفت شدن و چرخیدن چرخ خیلی سفت میچرخه. پس باید پیچ رو تا جایی ببندید که نه لق بزنه و نه سفت بچرخه، به این صورت که به محض اینکه دیدید پیچ میخواد سفت بشه دیگه نچرخونید و با بلند کردن و چرخوندن چرخ روان چرخیدن چرخ رو تست کنید. اگر سفت چرخید خیلی کم اون رو شل کنید و حالا محور رو تکون بدید که لق نباشه.

img_2274.jpg

بعد از بستن پیچ مانند مراحل قبل مهره و واشرها در جای خودشون بگذارید و سفت ببندید.

img_2272.jpg

ادامه در پست بعدی...
تصاویر کوچک فایل پیوست تصاویر کوچک فایل پیوست img_2288.jpg   img_2278.jpg   img_2279.jpg   img_2285.jpg   img_2282.jpg  

img_2276.jpg   img_2281.jpg   img_2274.jpg  
حالا برای جا انداختن خودروها دقت کنید که یک شیار وجود داره که از بقیه عریض تر هست.

img_2290.jpg

خودرو هم یک برآمدگی بزرگ از دیگر برآمدگیهاش داره که در این شیار قرار میگیره و امکان جا انداختن خودرو به شکل دیگر رو منتفی میکنه.(به هیچ عنوان نگران اشتباه جاانداختن نباشید!)

img_2292.jpg

برای دو خودروی آخر هم فلشی روی اونها وجود داره که میشه با خودروهای بزرگتر مطابقت داد و درست جا انداخت، البته اگر به همون برآمدگی بزرگتر دقت کنید هم میتونید خیلی راحت جای درست رو پیدا کنید.

img_2295.jpg

در آخر هم با یک آچار فرانسه یا انبر قفلی هزارخار رو محکم میبندیم و دیگر نیازی به زنجیر و آچار و... هم نیست. (توجه داشته باشید که صدای باز و بسته شدن هزارخار کمی بالاست و جای هیچگونه نگرانی از خوردگی،هرز شدن و آسیب رسیدن به خودرو نیست)

img_2297.jpg

با گذاشتن درپوش محافظ طرف دیگر رسماً گریسکاری یک چرخ به پایان میرسه و آماده نصب روی چرخ میشه.
چرخ جلو هم مثل چرخ عقب هست و بدلیل نبود خودرو مکانیزم بسیار ساده تری داره و مانند مراحل بالا میتونید ساچمه های چرخ جلو رو هم گریسکاری کنید. فقط در موقع بستن دقت کنید به میزانی مهره ها رو ببندید که نه محور شل باشه و نه اینکه چرخ سفت بچرخه.


پایان
تصاویر کوچک فایل پیوست تصاویر کوچک فایل پیوست img_2292.jpg   img_2297.jpg   img_2290.jpg   img_2295.jpg  
منبع:بایک بیست

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد