یکی از کارهایی که باید برای سرویس دوچرخه در جهت روانکاری اون انجام بدید
گریسکاری توپی هاست که معمولاً توصیه میشه هر 6 ماه و به نظر خودم هر 9 ماه
تا یکسال در صورت استفاده معمولی از دوچرخه انجام بشه.
1- متأسفانه بدلیل مشکلات آپلودر سایت (آپلود تا 10 عکس برای هر پست،کوچک
شدن تصاویر آپلودی و...) مجبور به قرار دادن آموزش در چند پست هستم و در
نهایت میتونید فایل PDF آموزش رو دانلود کنید.
2- از اونجایی که ممکنه اسم درست بعضی قسمتها و قطعات رو ندونم یا اشتباه
داشته باشم ضمن پوزش خواهش میکنم اسم صحیح رو ذکر کنید تا تصحیح بشن.
بدون هرگونه توضیح اضافی میریم سر اصل مطلب:
در ابتدا جای سختش که همون باز کردن چرخ عقب هست میگم و چرخ جلو به عهده خودتون هست چون خیلی آسونه و همه میتونن انجام بدن.
چالش اصلی برای رسیدن به ساچمه های چرخ عقب، باز کردن خودرو هست که توسط
آچاری به نام آچار خودرو انجام میشه که در تصویر میتونید ببینیدش و قیمتی
هم نداره میتونید بسادگی تهیه و همیشه ازش استفاده کنید.
برای خارج کردن خودروها باید در ابتدا یک هزارخار که خودرو ها رو کنار هم نگه میداره باز کرد
باز کردن این قسمت نیاز به نیروی زیادی هست مخصوصاً اینکه اگه تا حالا باز
نکرده باشید یک مقدار کارتون مشکل میشه و باید فشار بیشتری وارد کنید، از
اونجاییکه جهت باز کردن هزارخار با جهت چرخیدن خودرو در یک جهت هستش و هرزگرده باید اول خودرو رو با یک روشی ثابت نگه
دارید تا نچرخه و بعد اقدام به باز کردن هزار خار بکنید، روش های ابتکاری
زیادی برای فیکس کردن خودرو وجود داره از جمله قرار دادن دو پیچ گوشتی در
پشت خودرو و باز کردن خودرو که نیاز به مهارت داره و توصیه میشه در صورت
ماهر بودن انجام بدید. ولی بهترین روش از طریق یک زجیر بلااستفاده هست که
میتونید دور خودرو بپیچید و با نگهداشتن اون ترجیحاً توسط یک نفر دیگه یا
بستن اون به یک جای ثابت خودرو رو باز کنید.
بعد از باز کردن هزار خار، خودروها بسادگی خارج میشن و میتونید جداگانه اونها رو تمیز کنید.
توجه داشته باشید که در مورد خودروهای قدیمی به صورت کامل خارج میشن ولی در مورد خودروهای جدید چندتای اول جداگانه هستند.
در نهایت با این منظره روبرو میشید
در سمت دیگر هم بعد از برداشتن لاستیک ضد گرد و غبار پیچ و مهره ها نمایان
میشن که به ترتیب شامل یک مهره، یک واشر،یک بوش و یک مهره که روی درپوش
نگهدارنده ساچمه ها قرار داره و در آخر درپوش نگهدارنده ساچمه ها وجود
داره.
حالا با نگهداشتن مهره ی جلوی درپوش اولین مهره رو با آچار (شماره 17) باز میکنیم.
بعد از شل شدن با دست مهره اول رو خارج میکنیم و به ترتیب واشر و بوش هم بسادگی خارج میشن
مهره آخر هم اصولاً باید به آسانی باز بشه و اگر کمی مقاومت کرد میتونید با آچار از سمت خودرو یک مهره رو نگه دارید و بازش کنید.
در اینجاست که ساچمه ها برای اولید بار دیده
میشن! با خارج کردن این مهره دیگر مانعی برای خارج کردن محور چرخ وجود
نداره و از سمت خودرو ها میتونید اونو خارج کنید.
در این سمت (سمت خودرو) هم بعد از درآوردن محور چرخ ساچمه ها دیده میشن.
تا اینجا تمام قطعاتی که باز و جدا کردیم به شرح زیر می باشند.
در نهایت برای دسترسی به ساچمه ها کافیه درپوش روی ساچمه ها رو در دو طرف بوسیله یک پیچ گوشتی با اهرم کردن به آسانی خارج کرد.
در این مرحله با همان پیچ گوشتی یا هر وسیله دیگر ساچمه ها رو تک تک خارج
میکنیم و با سایر قطعاتی که تا حالا خارج کردیم در یک ظرف کوچک نفت یا...
میریزیم و یا با یک پارچه کاملاٌ گریس های کهنه و آلودگی و گرد و خاک رو
تمیز میکنیم. قسمت داخلی توپی رو هم با پارچه تمیز میکنیم (توصیه شده به
هیچ عنوان از مواد شوینده و حلال برای پاک کردن توپی استفاده نشه).
بعد از تمیزکاری قسمتی که ساچمه ها در توپی قرار میگیرند (کاسه) رو آغشته
به گریس میکنیم و ساچمه ها رو تک تک در جای خودشون قرار میدیم و سپس روی
اونها رو گریس میزنیم (چسبندگی گریس مانع از ریختن ساچمه ها میشه).
بعد از قرار دادن ساچمه ها و گریسکاری درپوش با فشار دست و یا ضربه ای آرام
در محل خودش قرار میگیره (باید درپوش همسطح با لبه های توپی بشه و نباید
بیش از اون داخل بره)
بعد از این کارها نوبت جا انداختن محور چرخ هست که باید در جاش قرار داد و مهره روی درپوش رو بست.
این مرحله حساس ترین و مهمترین مرحله ی کاره. در صورتی که بیش از حد این
مهره رو سفت کنید چره بسختی میچرخه و در صورت شل بستن کل چرخ لق میزنه.
برای درست بستن این پیچ دقت کنید که در اوایل که هنوز پیچ سفت نشده محور لق
هست و به محض سفت شدن و چرخیدن چرخ خیلی سفت میچرخه. پس باید پیچ رو تا
جایی ببندید که نه لق بزنه و نه سفت بچرخه، به این صورت که به محض اینکه
دیدید پیچ میخواد سفت بشه دیگه نچرخونید و با بلند کردن و چرخوندن چرخ روان
چرخیدن چرخ رو تست کنید. اگر سفت چرخید خیلی کم اون رو شل کنید و حالا
محور رو تکون بدید که لق نباشه.
بعد از بستن پیچ مانند مراحل قبل مهره و واشرها در جای خودشون بگذارید و سفت ببندید.
ادامه در پست بعدی...