دوچرخه سواری کوهستان
دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان

آموزش استفاده از اچار زنجیر


آموزش فنی استفاده از آچار زنجیر



در این پست سعی داریم تا به آموزشی بپردازیم که اگرچه برای بسیاری از دوچرخه سواران عملی روتین و ساده می باشد، اما برای افراد مبتدی و تازه کار ممکن است کمی گمراه کننده و همراه با اشکالاتی باشد که در صورت عدم توجه به این اشکالات احتمال خرابی زنجیر و به تبع آن تمام سیستم دنده وجود خواهد داشت.
بقیه در ادامه مطلب

اگر چه زنجیر از جمله قطعاتی است که ممکن است تا مدتها نیازی به باز کردن آن نباشد، اما در برخی موارد مانند افتادن و گیر کردن زنجیر در قسمت طبق یا شانژمان یا خرابی های غیرمنتظره، تنها راه، باز و بسته کردن زنجیر می باشد. همچین برای تعویض زنجیر پس از کش آمدن یا آسیب های فیزیکی یا در موارد خاص به منظور تمیز کردن آن، لازم است تا زنجیر از روی دوچرخه باز شده و بعد از سرویس لازم بدرستی در محل قبلی خود بسته شود.

برای باز کردن زنجیر دوچرخه پیش از هر کاری نیاز به یک وسیله با نام "آچار زنجیر" خواهید داشت که در اکثر فروشگاه های معتبر لوازم و قطعات دوچرخه سوارای با قیمت پایینی قابل تهیه می باشد.
آچار زنجیر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است، یک قسمت شامل بدنه و دستگیره دستگاه می باشد که همراه با یک دست ثابت نگهداشته می شود، و قسمت دیگر محور آچار زنجیر بوده که با چرخیدن و حرکت به جلو باعث هل دادن پین زنجیر به سمت بیرون و جدا شدن زنجیر می گردد.



برای باز کردن زنجیر، ابتدا باید پیچ آچار زنجیر (محور دستگاه) را تا انتهای آن باز کنیم تا جای کافی برای قرار گرفتن زنجیر ایجاد شود. زنجیر را در قسمت برآمدگی دوم (برآمدگی اصلی) قرار می دهیم تا هر یک از پیوندها بر روی دو قسمت برآمدگی افتاده و پین زنجیر روبروی محور آچار زنجیر قرار بگیرد. بعضی از آچارهای زنجیر در یک طرف دارای پیچی برای محکم تر کردن زنجیر در جای خود می باشند که در صورت وجود این پیچ می توان محل قرارگیری زنجیر را محکم تر نمود تا احتمال خم شدن زنجیر در اثر فشار کمتر شود.

حال با چرخاندن دسته آچار در جهت عقربه های ساعت مشاهده می کنیم که محور آچار، پین زنجیر را به جلو فشار داده و از سمت دیگر به آرامی خارج می شود.
دقت کنید که پین زنجیر نباید کاملاً از محل خود خارج شود، چون وارد کردن مجدد پین کاری مشکل و وقت گیر بوده و ریسک خرابی و کج شدن لبه های زنجیر را بدنبال دارد. پس اینکار را تا جایی ادامه دهید که تا حدود 90% پین از زنجیر خارج شده باشد و عملاً پین بر روی لبه زنجیر قرار گیرد.

بعد از بیرون آمدن قسمت بیشتر پین، دسته آچار را در خلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده و زنجیر را از آن خارج کنید.

سپس با کمی نیرو و خم کردن زنجیر به شکل زیر، زنجیر را کاملاً جدا کنید. مراقب باشید تا زنجیر را بیش از حد خم نکنید. در صورت نیاز به اعمال فشار زیاد، به جای اینکار با استفاده از آچار زنجیر، پین را کمی بیشتر به بیرون هدایت کنید تا جدا کردن به راحتی انجام گیرد.

و بالاخره زنجیر باز شده و می توانید آن را از روی دوچرخه جدا کرده و سرویس های لازم را بر روی آن انجام دهید.

بعد از انجام سرویس های لازم بر روی زنجیر، حال نوبت بستن زنجیر بر روی دوچرخه فرا می رسد. بستن زنجیر نیز همانند باز کردن آن می باشد با این تفاوت که باید مراحل باز کردن را بصورت معکوس انجام دهید. ابتدا زنجیر را بر روی کوچکترین طبق و خودرو قرار دهید تا کمترین نیرو برای نزدیک کردن دو سر زنجیر (در اثر جمع شدن شانژمان) لازم باشد. بعد از وارد کردن دوسر زنجیر در محل قبلی خود، آن را طوری در آچار زنجیر قرار دهید که پین خارج شده مقابل محور دستگاه قرار بگیرد.

حال با چرخاندن دسته آچار در جهت عقربه های ساعت پین را به داخل زنجیر فشار بدهید. توجه داشته باشید که پین مستقیماً وارد زنجیر شود و از مسیر خود منحرف نشون زیرا ممکن است اینکار سبب لق شدن پیوندها یا تغییر شکل زنجیر شود.

بعد از وارد شدن قسمت بیشتر پین به داخل سوراخ های زنجیر با چشم خود دو سمت ورودی و خروجی پین را بررسی و تراز کنید بطوری که پین به یک اندازه از دو طرف بیرون آمده باشد.

در نهایت با چند دور چرخاندن رکاب ها زنجیر بر روی شماره دنده های صحیح قرار گرفته و دوچرخه آماده استفاده خواهد بود.

نشر اختصاصی دنیای دوچرخه سواری من
منبع تصاویر:
instructables.com

نظرات 3 + ارسال نظر
sobhan پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 03:22 ب.ظ http://s-download.blogfa.com

سلام خوبی چه خبر اسمم تو فیس بوک sobi rosاست

nafas دوشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:13 ب.ظ http://nafaseshaghi.blogfa.com

ســــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام آپم سربزن نظریادت نره

ناشناس سه‌شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:05 ب.ظ

این پیام رو تو نظرات یکی از وبلاگها خوندوم ولی خودمم نمیدونم والا:

این پیام مال من نیست ولی بخونش: تو رو به امام زمان قسم می دم این پیام رو بخون.دختری از خوزستانم که پزشکان از علاجم نا امید شدند.شبی خواب حضرت زینب (س)را دیدم در گلوم اب ریخت شفا پیدا کردم ازم خواست اینو به بیست نفر بگم. این پیام به دست کارمندی افتاد اعتقاد نداشت کارشو از دست داد.مرد دیگری اعتقاد داشت 20 میلیون به دست اورد. به دست کس دیگری رسید عمل نکرد پسرشو را از دست داد.اگه به حضرت زینب اعتقاد داری این پیامو واسه 20 نفر بفرست......
...... 20 روز دیگه منتظر معجزه باش.چه میدونیم والا..
مراقب باش....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد