دوچرخه سواری کوهستان
دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان

سگ و دوچرخه سواری

سگ و دوچرخه سواری
(آموزش برخورد فنی با سگ در حین دوچرخه سواری)


متأسفانه این یکی از رایج ترین تجربیات دوچرخه سواران است. زمانی که شخصی دوچرخه سواری می کند، حرکات دوچرخه و دوچرخه سوار باعث تحریک سگ شده و باعث دنبال کردن، پارس کردن، و حتی گاز گرفتگی می شود. اگر این اتفاق برای شما بیفتد چکار خواهید کرد؟ آیا می خواهید از گازگرفتگی یا مواجهه با سگ ها دوری کنید؟ عکس العمل شما در آن شرایط چگونه خواهد بود؟
در ادامه چندین راه برای مقابله با سگ ها به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

- روی سگ داد بزنید

خیلی از دوچرخه سوارانی که با فریاد، از عبارات "نه!" یا "سگ بد" استفاده می کنند، قادر خواهند بود تا سگ ها را تسلیم خود کنند. اکثر سگ ها تمایلی برای گاز گرفتن ندارند بلکه می خواهند خود را قوی و درنده نشان دهند تا شما را مجبور به خروج از قلمرو خود کنند. اگر شما بتوانید با رفتار و اعتماد به نفس همراه با یک صدای بلند و نگاه تیز به سگ خیره شوید، در بیشتر موارد آنها عقب نشینی کرده و برمی گردند.


2- سرعت خود را کم و زیاد کنید

مانند حرکات یک مدافع در زمین فوتبال، بهترین راه برای مقابله با حمله کننده در مسیر، داشتن سرعت متغیر است. سرعت خود را به اندازه سرعت سگ کم کنید، سپس در لحظه آخر(در هنگام رسیدن سگ به ما) بلند شوید و روی تنه بشدت رکاب بزنید. در این هنگام سگ مانند شخصی که در ترافیک با سرعت ثابت در حال حرکت است و به یکباره ماشین جلو از اون دور می شود شکه خواهد شد! حتی اگر شما بتوانید با وسیله در کیف تان یا هر چیز دیگری حواس سگ را منحرف کنید به شما کمک خواهد کرد تا از آن جلو بیفتید.


3- با صدای آرام با سگ حرف بزنید

بجای فریاد زدن، برخی دوچرخه سواران از طریق گفتن عباراتی مانند "سگ خوب" به نرمی و با صدای آرام، در حین رکاب زدن ملایم، در برخورد با سگ های موفق بوده اند. شاید اینجور رفتار ملایم و حرکت آرام روی آنها کارساز باشد زیرا نیمی از سرگرمی سگ ها، دنبال کردن است و با این رفتار این سرگرمی از آنان گرفته خواهد شد.
این روش برای زمانی که یک سگ در جاده و مستقیماً در جلوی شما قرار دارد و شما امکان فرار را ندارید، بهترین گزینه می تواند باشد.


4- توقف کنید و پیاده حرکت کنید

با وجود اینکه به نظر می رسد این روش چندان موثر نباشد، گاهی اوقات تمام چیزی که شما برای توقف دنبال کردن سگ نیاز دارید این است که از دوچرخه خود پیاده شوید. بعد از پیاده شدن از دوچرخه، آنرا بین خود و سگ قرار دهید و در حالی که به آرامی با سگ صحبت می کنید، به آرامی حرکت خود را ادامه دهید. اینکار شما باعث می شود تا سگ، دیگر شما را تهدیدی برای خود نداند و یا دنبال کردن شما برایش جذابیتی نداشته باشد، و به این ترتیب تمایل سگ به تعقیب از بین می رود و به خانه اش بازمی گردد.
این روش در مواقعی که در مسیرهای شنی یا ماسه ای و همچنین در تپه و کوهستان که جاده دارای شیب می باشد و امکان حرکت با سرعت بالا وجود ندارد بسیار موثر می باشد.


5- سگ را گول بزنید

اگر شما می دانید در یک قسمت از مسیر با سگی برخورد خواهید کرد، به وسایل نقلیه عبوری توجه کنید و از آنها به عنوان موانع متحرک استفاده کنید. اگر یک وسیله نقلیه از پشت در حال نزدیک شدن به شما است و شما نیز نزدیک محل وجود سگ هستید، موقع آن است تا با قرار گرفتن در کنار آن وسیله نقلیه با هم از آنجا عبور کنید. صدای وسیله نقلیه مانند یک پوشش به کمک شما آمده و در صورتی که بتوانید با سرعت وسیله نقلیه حرکت کنید، سگ در نهایت متوجه شما نخواهد شد.


6- روی سگ آب بپاشید

زمانی که سگی را در فاصله خیلی کمی با خود دیدید، قمقمه آب خود را آماده کنید. اگر سگ همچنان به شما نزدیکتر شد، با فشردن قمقمه حسابی روی صورت سگ آب بپاشید. اینکار سگ را گیج کرده و زمان کافی را برای فرار از دست او برای شما ایجاد می کند. معمولاً با اینکار سگ می ایستد و مشکل حل می شود.
اگر شما از کوله پشتی و کیسه آب استفاده می کند، تا حدامکان دهان خود را پر از آب کنید و آن را روی سگ بپاشید. این روش نیز می تواند مفید باشد اما پاشیدن آب با قمقمه به مراتب دقیق تر و موثرتر می باشد.
برای اثربخشی بیشتر، شما می توانید آب را با افزودنی قوی تر دیگری مخلوط کنید. یکی از خوانندگان می گفت که همیشه یک بطری با مخلوط آب و سرکه به همراه داشته و هر زمان که سگی به قصد حمله به سمت اون می آمد با کمی از این مخلوط او را مغلوب می کرد.


7- سگ را جا بگذارید

برای گذشتن از یک سگ، گاهی اوقات رکاب زدن با سرعت جت، بهترین انتخاب می باشد و اینکه امیدوار باشیم تا بتوانیم سگ را پشت سر بگذاریم. در اینگونه موارد ترکیبی از چندین مورد دیگر مانند فریاد زدن روی سگ و/یا پاشیدن آب توصیه می شود، زیرا انجام این کار به مبارزه طلبیدن سگ در دنبال کردن می باشد که همین "دنبال کردن" چیزی است سگ برای آن زندگی می کند.
اگر شما این کار را انتخاب کردید، شما باید در کنار جاده حرکت کنید، جایی که سگ با مشکل بیشتری برای حرکت نسبت به مسیرهای شنی یا علفزار مواجه خواهد بود.


8- به سمت سگ حمله کنید

در موقعیت هایی که شما واقعاً احساس خطر می کنید، شما باید به خودتان حق حمله به سگ را بدهید. با استفاده از یک پمپ باد، قفل دوچرخه یا هر چیز دیگری که در دست داشتید ضربه ای به پوزه سگ بزنید. بیشتر سگ ها گاز نمی گیرند، اما شما تمایل ندارید تا یک راه سخت را برای روبرو شدن با سگ پیدا کنید.
ممکن است به عده از دوچرخه سواران پیشنهاد شود تا با زدن سگ ها در مواقع ضروری خطر را از خود دور کنند، اما اینکار زمانی که دوچرخه سوار کفش های فیکس به پا دارد مشکل خواهد شد. به علاوه، در هر دو حالت، زدن یک سگ یا چرخاندن چیزی جلوی او و هر نوع حرکات وحشیانه و شدید می تواند شانس شما را برای دفع خطر افزایش می دهد. با تمام اینها، این گزینه باید به عنوان آخرین راه چاره انتخاب شود.


9- اسپری فلفل

برخی از دوچرخه سواران برای جلوگیری از تعقیب سگ ها از اسپری فلفل استفاده می کنند. این کار می تواند موثر باشد اما واقعاً توصیه نمی شود مگر اینکه شما بدانید سگی در کمین شماست و همچنین شما قادر به آماده کرده اسپری برای سگی که در حال نزدیک شدن به شماست باشید.
در مورد این روش تردیدهایی وجود دارد از جمله اینکه برای استفاده از اسپری شما باید آن را آماده داشته باشید تا در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید در حالی که ماهیت دنبال کردن و تعقیب طوری است که فرصت درآوردن، و آماده کردن اسپری برای استفاده از آن در فرصت بسیار کم بوجود آمده وجود ندارد. همچنین باید مراقب باشید تا به صورت خود اسپری نکنید، و در معرض بخار ناشی از گاز فلفل قرار نگیرید.

نظرات 1 + ارسال نظر
بهناز پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 04:05 ب.ظ http://lovesky2.blogfa.com

http://www.searchengineoptimizationcompany.ca/tools/search-engine-submitter

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد