دوچرخه سواری کوهستان
دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان

bike Doctor

راهنمای رفع صداهای غیرعادی دوچرخه




آیا دوچرخه تان در هنگام دوچرخه سواری صداهای عجیبی می دهد؟
این مقاله در رفع صداهای غیرعادی دوچرخه تان به شما کمک می کند!
بجز صدای ناشی از تماس باد با تایرها در جاده، و کلیک های ناشی از خلاص چرخیدن خودرو، یک دوچرخه باید ساکت باشد. اگر دوچرخه تان صدای دیگری ایجاد می کند، این نشانه وجود یک مشکل است. بسیاری از این مشکلات به آسانی و فقط با سفت کردن یک پیچ یا مهره رفع می شوند. اما اگر شما صدایی غیرعادی را نادیده بگیرید، ممکن است صدمات جدی به قطعات دوچرخه وارد شود، و شما نیز ممکن است در صورت جدی تر شدن مشکل دیگر قادر به رفع مشکل نباشید یا به خودتان صدمه وارد شود! اکثر صداهای دوچرخه الگوی منظم و تکرارشونده ای دارند. تشخیص این الگو اولین گام پیش از پیدا کردن منبع ایجاد صدا می باشد.

اکثر صداهای ایجاد شده در دوچرخه در یکی از حالات زیر اتفاق می افتد:

- یکبار در هر چرخش چرخ به دور خود
- یکبار در هر چرخش پدال به دور خود
- یکبار در هر چرخش زنجیر به دور خود (تقریباً هر 3-4 بار پدال زدن)
- در زمان استفاده از ترمزها
- در زمان پیچاندن فرمان

در ادامه هر یک از موارد بالا را به طور کامل توضیح خواهیم داد.


- صداهای مربوط به چرخ، که در هر بار چرخش رخ می دهد
در هنگام ترمز کردن
اگر دوچرخه تان در هنگام استفاده از ترمزها به طور متناوب صدا یا لرزش ایجاد می کند، اغلب به دلیل ایراد در سطوح لنت های قرار گرفته در دو طرف طوقه است.
در مورد دوچرخه های جدید (یا چرخ های جدید)، یک مقدار خیلی کم برجستگی در قسمت اتصال دایره طوقه سبب ایجاد صدا می باشد. در موارد حاد، همچنین این مشکل بعد از طی هزاران کیلومتر و ترمزهای زیاد به دلیل از بین رفتن تدریجی سطح در تماس با لنت ها اتفاق می افتد. در بیشتر طوقه ها نشانگر زمان تعویض طوقه وجود دارد که باید با مشاهده این علامت نسبت به تعویض طوقه ها اقدام کرد.
گاهی اوقات صدمات ناشی از ضربه مثل افتادن در جوی آب، برخورد با سنگ و غیره سبب تغییر شکل قسمتی از طوقه شده که منجر به ایجاد صدای غیرعادی از دوچرخه می شود. این مشکل را با بررسی و بازگردان ناحیه آسیب دیده به چکش و ابزارهای خاصی به شکل اول می توان رفع نمود و در مواردی نیز تعویض طوقه/چرخ تنها راه حل رفع مشکل می باشد.
برخی صداها ناشی از سایش چیزی با چرخ ها می باشد. در این موارد از سوار شدن به دوچرخه خودداری کنید و دوچرخه را برای پیدا کردن عامل سایش بررسی کنید. برخی از سایش ها فقط سبب کاهش کارایی می شود، اما در صورت سایش تایرها، به طور شگفت انگیزی سریعاً از بین خواهند رفت. در این موارد دوچرخه را روی زین معکوس کنید و هر چرخ را جداگانه بچرخانید و با گوش دادن و احساس کردن، محل سایش را پیدا کنید.


سایش تایر
اگر تایر با تنه برخورد داشته باشد، نشان دهنده موارد زیر است:
چرخ به طور صحیح در جای خود قرار نگرفته باشد
چرخ مربوط به آن دوچرخه نباشد
در صورت وجود گلگیر، یکی از گلگیرها بدرستی تنظیم نشده باشد.
ممکن است تایر شکم داده یا برآمده شده باشد.
ممکن است اجزای داخلی توپی شل شده باشند.
نکته: هرگز در هنگام سایش تایر سوار دوچرخه نشوید.


سایش ترمز
اگر طوقه بر روی لقمه های ترمز ساییده می شود، نشان دهنده این است که:
چرخ به طور صحیح در جای خود قرار نگرفته باشد
چرخ مربوط به آن دوچرخه نباشد
ترمز بدرستی تنظیم نشده باشد
جدا کردن و نصب مجدد غیرصحیح چرخ یکی از رایج ترین مشکلات برخی از افراد می باشد، به این صورت که برخی افراد چرخ را بدرستی در جای خود قرار نمی دهند، سپس با تنظیم اشتباه ترمز سعی در جبران اشتباه و جلوگیری از برخورد طوقه به لنت ها می کنند. اینکار را هرگز انجام ندهید! نصب اشتباه چرخ ممکن است سبب خم شدن محور چرخ، خرابی کمک یا خمیدگی چرخ گردد.

صدای سیم پره
اگر در زمان دوچرخه سواری صدای کلیک شنیده می شود، اما در هنگامی که دوچرخه رو بلند می کنید و چرخ را روی هوا می چرخانید اتفاقی نمی افتد، مشکل شما به احتمال زیاد مربوط به شل یودن سیم پره ها می باشد. در برخی موارد، این صدا به دلیل وزن زیاد دوچرخه سوار نیز می باشد. همچنین شما ممکن است احساس کنید دوچرخه کمی کشش به یک سمت دارد و کنترل فرمان کمی دشوارتر شده است. در این موارد سعی کنید با تکان دادن تک تک سیم پره ها، صدایی که در هنگام سواری به گوش می رسد را پیدا کنید و آن را سفت کنید. شل بودن سیم پره ها احتمال شکستن یا آسیب به طوقه را افزایش می دهد.


صدای سایش در دنده سبک
اگر صدای سایش فقط در دنده سبک عقب (بزرگترین خودرو) به گوش می رسد، بیشترین احتمال ممکن مربوط به سایش زنجیر با محافظ سیم پره (صفحه پلاستیکی پشت خودرو) می باشد. این صدا اغلب نشان دهنده این است که محافظ سیم پره شکسته یا خم شده است.


صدای اضافی از چرخ ها فقط در هنگام رکاب زدن
صدای ناشی از هر بار چرخش چرخ به دور خود (یکبار در هر چرخش چرخ) که فقط در هنگام رکاب زدن شنیده می شود اغلب مربوط به خودرو یا توپی می باشد. امکان دارد خودرو یا توپی شل شده باشد یا محل اتصال خودرو به توپی هرز شده یا آسیب دیده باشد.
خودرو را با جلو و عقب تکان دهید، در این هنگام خودرو باید حرکت جانبی خیلی کم داشته باشد یا اصلاً نداشته باشد. اگر خودرو یا توپی شل شده بود، باید با آچار مخصوص آنها را محکم نمود.




- صداهای مربوط به پدال و توپی تنه، که در هر بار رکاب زدن اتفاق می دهد

صداهایی مانند کلیک، تق تق، جیر جیر و غیره که هر یک یا دو بار رکاب زدن و از قسمت های مختلف به گوش می رسند، ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که باید بررسی شوند:

شل شدن پدال
این مورد را پیش از موارد دیگر بررسی کنید. پدال ها باید کاملاً در داخل طبق قامه پیچ شده باشند. رزوه های پدال باید هر چند وقت یکبار گریسکاری شوند.

شل شدن پیچ نگهدارنده قامه
در توپی های تنه رایج، سفت بودن پیچ نگهدارنده قامه (پیچی که قامه را روی توپی تنه محکم می کند) اهمیت زیادی دارد. سوراخی که قامه از طریق آن به توپی تنه متصل می گردد سریعتر از سایر قسمت ها تغییر شکل می دهد. کمی لقی یا هرز شدن قامه سبب ایجاد صدای بلندی خواهد شد. این مشکل همراه با هشدار است و نشان می دهد که قامه شما نیاز به تعویض دارد.

شل شدن پیچ های نگهدارنده قامه روی طبق
این پیچ ها که تعداد آنها 4 یا 5 عدد هستند برای نگهداشتن قامه روی طبق ها بکار می روند. آنها باید سالم و کاملاً سفت باشند. رزوه ها و پیچ های آلن باید کمی گریس یا روغنکاری شوند اما مراقب باشید تا روغن یا گریس به قسمت خارجی پیچ ها نرسد. مهره های مرسوم دارای دو شیار کوچک در طرف دیگر می باشند که از آنها برای جلوگیری از چرخیدن پیچ در هنگام سفت کردن استفاده می شود؛ دقت کنید این قسمت ها خشک باشند تا اصطکاک کافی برای جلوگیری از چرخش مهره و قسمت داخلی طبق ایجاد گردد.

شل شدن کاسه و حلقه های نگهدارنده توپی تنه
به دلیل روزه های توپی تنه های استاندارد، کاسه ها طوری طراحی شده اند که حدی میعین خودشان سفت می شوند. به همین دلیل گاهی بدون توجه آنها را نصب می کنند. اگر کاسه توپی تنه اندکی شل شود، الزاماً باز نخواهد شد، اما نمی تواند بطور کامل سفت شود و باعث ایجاد صدا گردد.

مورد گفته شده به طور شگفت انگیزی رایج است، و اغلب فراموش می شود. در اصل شما باید ابتدا موارد بالا را بررسی کنید، زیرا پرداختن به آنها ساده تر است. شما بدون جدا کردن طبق قامه نمی توانید محکم بودن توپی تنه را بررسی کنید، اما گاهی اوقات می توانید از روش زیر آن را تشخیص دهید:
طبق قامه چپ را بچرخانید تا در امتداد لوله زین قرار بگیرد، حال با یک دست لوله زین و با دست دیگر قامه را بگیرید و محکم به سمت لوله زین تکان دهید.
حال طبق قامه راست را بچرخانید تا در امتداد لوله زین قرار بگیرد و روش بالا را برای آن انجام دهید و به صدای ایجاد شده گوش دهید.

مشکل پدال
شل بودن یا وضعیت ساچمه/بلبرینگ های داخل پدال را بررسی کنید.

خم شدن طبق
اگر طبق جلو خم شده باشد سبب سایش در طبق خواهد شد، بخصوص در هنگامی که به شدت در حال رکاب زدن باشید.

برخورد طبق عوض کن با طبق جلو
اگر طبق عوض کن امکان تعویض موقعیت زنجیر به دنده بالاتر را ندارد یا طبق عوض کن به درستی روی لوله زین قرار نگرفته باشد، پارویی طبق عوض کن ممکن است با طبق درگیر شود. همچنین ممکن است به دلیل خم شدن طبق ناشی از افتادن دوچرخه روی جسمی سخت، این برخورد با طبق عوض کن صورت گیرد.

صندلی صدادار
گاهی اوقات صدایی که به نظر می رسد از توپی تنه به گوش می رسد در واقع مربوط به زین دوچرخه است، شاید جایی که زین به لوله زین یا جایی که زین در بالاترین قسمت به لوله زین متصل شده است. این صدا در صورت بلند شدن از روی زین از بین خواهد رفت.

فرمان یا کرپی صدا دار
در صورتیکه صدایی از فرمان فقط در هنگام پدال زدن شدید می شنوید، در قسمت "صداهای مرتبط با فرمان" به آن خواهیم پرداخت.




صداهای مربوط به زنجیر، که به هر دور چرخیدن زنجیر اتفاق می افتد (با توجه به دنده، هر 3-4 دور رکاب زدن)

این نشان می دهد که مشکلی در زنجیر شما وجود دارد. ممکن است شما قادر به رفع مشکل باشید یا نیاز به یک زنجیر جدید داشته باشید.

حلقه های سفت زنجیر
اگر شما در هر 3-4 دور رکاب زدن (یک دور چرخش زنجیر) با رد کردن یا گیر کردن زنجیر مواجه هستید، امکان دارد حلقه های زنجیر شما سفت باشند. این اتفاق بیشتر در نقاطی از زنجیر که دو سر آن در آن پین به یکدیگر متصل شده اند شایع تر است. هنگامی که آچار زنجیر پین را از میان زجیر عبور می دهد، سر پین جداره های صفحه زنجیر را با خود به بیرون می کشد، بنابراین دو صفحه خارجی اندکی خم می شوند.
آسانترین روش برای رفع این مشکل، خم کردن قسمت پین سفت شده به شکل Z و برگرداندن آن به حالت اول می باشد. اینکار تا حدودی حرکت صفحات را روان تر و سبب آزاد شدن پیوند زنجیر می شود.

حلقه (پیوند) خمیده
اگر در زنجیر شما حلقه ای در اثر واقعه ای خم شده باشد، ممکن است سبب ایجاد صدای مزاحم می شود. در صورت خمیده شدن یک حلقه (یا تمام زنجیر) نیاز به تعویض زنجیر می باشد.
آسانترین راه برای یافتن حلقه (پیوند) سفت یا آسیب دیده قرار دادن زنجیر روی کوچکترین خودرو (که در واقع هیچوقت از آن استفاده نمی کنیم) می باشد. این دنده بهترین حالت برای خمیده شدن زنجیر می باشد. در این حالت زنجیر بدور خودرو و قرقره شانژمان می پیچد. حالا به آرامی پدال را معکوس (به عقب) بچرخانید و به دقت زنجیر را در قسمت شانژمان بررسی کنید. اغلب حلقه مشکل دار در هنگام عبور از خودرو پرش خواهد داشت و به این صورت شما قادر به یافتن حلقه سفت یا آسیب دیده خواهید بود.

ترکیب زنجیر جدید و قدیمی
اگر حلقه های جدیدی به یک زنجیر مستهلک افزوده شود، در هنگام چرخش زنجیر و عبور از خودروها، میان حلقه های کوتاهتر (زنجیر جدید) و حلقه های بلندتر (زنجیر قدیمی) به گوش می رسد. این اتفاق حتی در هنگام تعویض یک حلقه نیز می تواند رخ دهد. در هنگام مستهلک شدن زنجیر، حتماً آن را با یک زنجیر جدید تعویض کنید.



صداهای مرتبط با ترمز و فرمان
سایش صفحه
این صداها ممکن است در اثر خم شدن صفحه دیسک شنیده شود. شما باید با نگاه کردن به صفحه دیسک و چرخاندن آن، از چرخش آن در یک جهت اطمینان حاصل کنید و در صورت انحراف یا کج بودن قسمتی از آن اقدام به رفع لنگی دیسک نمایید.

نصب نادرست چرخ
از قرار گرفتن صحیح چرخ در جای خود اطمینان حاصل کنید. هرگز از سفت کردن بی مورد ضامن چرخ به عنوان وسیله ای برای تصحیح اشتباه خود در جا زدن چرخ ستفاده نکنید.

تنظیم نبودن کالیپر
کالیپر را بررسی کنید تا بدرستی رد جای خود قرار گرفته باشد. بعد از اینکه مطمئن شدید چرخ در جای خود بدرستی قرار گرفته است، کالیپر را بررسی و تنظیم کنید.
 
صدای ترمز به دلیل محکم نبودن روی تنه
اگر ترمز در محل اتصال به تنه دچار سفت نشده باشد، در هنگام ترمزگیری در اثر وارد آمدن فشار بر روی پیچ مرکزی ترمز، صدایی شنیده خواهد شد. صدای مزاحم می توانید به خاطر تنظیم نبودن لقمه ها نیز اتفاق بیفتد.

صدای ناشی از شل بودن پیشانی در هنگام استفاده از ترمز جلو
اگر پیشانی دوچرخه شل باشد، در هنگام استفاده از ترمز جلو، نیروی ترمز کمک را به عقب هل داده و باعث ایجاد صدای اضافی می شود. با ترمزگیری آهسته نیز پیشانی به جلو و عقب تکان می خورد و شما شاید این تکان ها را از طریق فرمان نیز احساس کنید.
برای جلوگیری از بازی فرمان، پیشانی باید تنظیم شود. ساده ترین راه برای بررسی این موضوع، قفل کردن ترمز جلو و هل دادن دوچرخه به سمت جلو و عقب می باشد. در صورت مشاهده یا احساس هرگونه لقی در پیشانی، باید بدرستی تنظیم گردد.

سرو صداهای مرتبط با فرمان
صداهای مزاحم مربوط به فرمان بیشتر در هنگام سخت رکاب زدن اتفاق می افتد، زیرا در این هنگام بیشترین نیرو از سمت دوچرخه سوار به پایین وارد می شود و هر سمت فرمان جهت حفظ تعادل تحت فشار می باشد. در اولین گام پیچ های فرمان را بررسی کنید تا به اندازه کافی سفت باشند. رزوه ها را نیز کمی گریس یا روغن بزنید.



صداهای مزاحم تصادفی
کابل های دنده یا ترمز در هنگام چرخاندن فرمان صدا می دهند؟
قرقره های شانژمان خشک نیست؟ (صدای جیغ حتی بعد از روغنکاری زنجیر، مربوط به قرقره هاست. آنها را باز کرده و گریسکاری کنید)
چیزی در جیبتان ندارید که باعث ایجاد صدا باشد؟
حتی صدای ایجاد شده در هر بار رکاب زدن ممکن است بدلیل برخورد بند کفش با قامه یا لوله پایینی تنه باشد. یا حتی در اثر سایش پل و پدال در کفش خهای فیکس صدای زاید ایجاد شود.
 
روغنکاری چفت و بست ها
روغنکاری رزوه ها و سر پیچ و مهره ها، شاید اینطور به نظر برسد که باعث شل شدن پیچ و مهره ها شود، اما اینکار واقعاً جواب می دهد.
اگر رزوه ها و سر پیچ و مهره ها خشک باقی بمانند، نیروی اصطکاک عاملی برای محدودیت در سفت کردن قطعات می باشد، یعنی پیچ یا مهره کمتر از مقدار نیروی وارده سفت می شود. اما بعد از روغنکاری و سفت کردن پیچ و مهره ها (توسط تورک سنج) شما دقیقاً به همان مقداری که نیرو وارد می کنید پیچ یا مهره سفت خواهد شد.
همچنین روغنکاری رزوه ها خطر هرز شدن آنها را کاهش می دهد.

منبع: Sheldonbrown.com

نظرات 3 + ارسال نظر
امین جمعه 7 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:19 ب.ظ http://www.biker.ir

سلام
شما در "دنیای دوچرخه سواری من" لینک شدید.
برای نقل مطالب لطفاً نام منبع و نام وب من رو هم ذکر کنید.
مطالب خوبی رو جمع کردید، امیدوارم موفق باشین
با تشکر

نخودی جمعه 7 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:23 ب.ظ http://www.bacheshie12.blogfa.com/

سلام دادا خوبی؟
دمت گرم وبلاگت جالبه!
چی بگم دیگه...!!!!
خودتو دیدی سلام برسون!!!
فعلا بای دادا
ایشالله همیشه موفق باشی خداحافظ///

مجتبی قزوینی یکشنبه 9 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:06 ب.ظ http://moji24architact.blogfa.com

سلام به شما اقا علیرضای گل

باز هم سیلام میبینم که وبلاگت اپ کردی خیلی خوب خود این مطالب جدیدت

راستی من هرکار کردم نتونستم از داخل وبت برم به وبه خودم چیشده مشکل پیداکرده پس اگه میشه درستش کن ممنون میشم چون ملتی گزاشتی تو خماری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد